![]() |
|||||||||||||||
Deze
website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran. |
![]() Waarom bouwen als je ook kunt kopen? Ik wilde graag zelf een boot bouwen. Op zich zijn er voldoende argumenten om juist niet te gaan bouwen, zoals bijvoorbeeld op deze website. Waar het uiteindelijk om gaat, is de reden waarom je wilt bouwen. Gaat het je om het besparen van geld? of gaat het om het bouwen. Ik heb een fantastische baan. Ik ben weliswaar veel van huis maar ook vaak thuis (als anderen aan het werk zijn en mijn kinderen naar school). Daarnaast kent mijn baan één nadeel: Er blijft geen tastbaar product over, alleen herinneringen. Toen ik in 1999 begon met modelvliegen kwam ik er al snel achter dat het bouwen mij nog meer lag dan het vliegen met de modellen. Er komt iets tastbaars uit je handen waar je ook nog wat mee kan doen. Al snel begon ik met het zelf ontwerpen en bouwen van modelvliegtuigjes en op een gegeven moment kwam de wens om zelf een boot te bouwen. Ik zeil namelijk ook graag. Op dit moment met een Nacra 500. Wat voor boot? De wens om te bouwen leidde tot een zoektocht op het internet. Daar ligt een schat aan informatie. Dan kom je er achter dat het belangrijk is om eerst goed te kijken wat je met de boot wilt doen. Voor mij betekent dat een snelle boot die ik solo als dagzeiler kan zeilen maar waar ik te zijnertijd ook tochten mee kan maken van maximaal enkele weken. Ook wil ik droog kunnen liggen. Het is verleidelijk om naar eigenlijk iets te grote boten te kijken. Een grotere boot heeft een rustiger vaargedrag, meer leefruimte en vaak ook meer snelheid. Maar een boot die een meter langer is, is vaak ook een halve meter breder, is zwaarder, heeft grotere zeilen nodig, grotere motor, lieren etc, etc... En is veel meer werk. Misschien niet zozeer qua bouwen, maar vooral v.w.b. afwerking. En is natuurlijk ook duurder. Het is dus de truc om te kijken naar de kleinste boot die je wensen kan vervullen. In eerste instantie keek ik voornamelijk naar monohulls en kwam uit op de ontwerpen van Dudley Dix . Deze man heeft een fantastische bouwmethode ontwikkeld in hout-epoxy. Verder rondzoeken bracht mij bij Schionning designs waar net een nieuw ontwerp gepubliceerd was: De Radical Bay 1060 . Het studieplan bevatte wat onduidelijkheden v.w.b het interieur, dat ik anders wilde indelen. Om een beter gevoel te krijgen voor de ruimte in het interieur besloot ik om een 1/6 schaal model te bouwen van de stuurboord romp op basis van de studieplannen. ![]() Hierna was ik eigenlijk klaar om de tekeningen te bestellen. Een bezoek aan een Farrier bouwer en een proefvaart op een RB8000 deed me echter twijfelen. De RB1060 is een prachtig ontwerp en waarschijnlijk een fijne zeiler. Met het open brugdek en de zijwaarts geplaatste rompingangen heb je weinig bescherming tegen de elementen in het wisselvallige nederlandse weer en dat is voor langere tochten wel nodig. Wederom
begon een zoektocht op internet. Ik bracht een bezoek aan een F-32
en
een F-82
en kon meevaren op een F31 in een wedstrijd.
Tegelijkertijd kwam er een
nieuw ontwerp op de markt, de F-85SR. Deze is net iets kleiner en
voldoet precies aan de belangrijkste punten op mijn wensenlijst!
De F-85SR is een ontwikkeling van de F82, met nieuwe rompvormen, iets
meer zeil en een efficiënter zwaard en roer. Een wat kleinere
kajuitopbouw is standaard. Ik heb echter een langere kajuit,
ongeveer vergelijkbaar met de originele F-82 kajuit.
Mijn F-85SR heeft zeilnr. 2 Terugkijkend Het bouwen van een boot
is een enorme ervaring. Achteraf heeft het toch wat meer tijd gekost
heeft dan ik verwachtte. Ik had vooraf bedacht dat ik in ongeveer 5-7
jaar klaar zou zijn. Volgens de ontwerper zou ik ongeveer 2500 bouwuren
in de boot moeten stoppen. Dat werden er uiteindelijk ruim 4000. Alleen
werken is niet efficiënt, ben ik achter gekomen. En ontwerpers blijken
over het algemeen de benodigde bouwtijd nogal optimistisch in te
schatten. Op zich geen probleem, want ik had mezelf geen druk opgelegd
om op een bepaalde datum de boot tewater te hebben en ik heb genoten
van het bouw avontuur. Ook het werken met vacuüm kost over het algemeen meer tijd, maar geeft wel een sterker resultaat met een constantere kwaliteit. Wel zit een project als deze aan de limiet qua tijdsbeslag, tenzij je met een paar mensen samen kunt werken. Bij grotere lamineer projecten was ik soms 8 uur achterelkaar bezig. Vacuüm infusie is dan een stuk relaxter omdat je niet in een race tegen de klok vacuum lekkages aan het opsporen bent. Vaak
werkte ik aan meerder klussen tegelijkertijd, zodat ik niet stil stond
als een project vastliep.
Dat werkte erg goed. Ook had ik de bouwvolgorde iets aangepast. Het (
fantastische ) bouwboek gaat na de bouw van de drijvers direct door met
de hoofdromp. Ik heb deze tot het laatst bewaard. Als de romp eenmaal
staat, lijkt het net of je boot bijna af is, terwijl er nog zoveel te
doen is. Dat werkt niet motiverend. Ik heb daarom eerst alle
onderdelen, zoals roer, zwaard, beams enz, gebouwd voordat ik aan de
hoofdromp begon. Dat is me erg goed bevallen. Heb je tijdens de bouw
van de romp de zwaardkast nodig, dan pluk je die gewoon van de plank.
Zodoende kun je elke keer een deelproject afsluiten. |
||||||||||||||