banner
Deze website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.

home
boot
waarom
home
home
gastenboek
deel1
deel2
deel3
deel4
deel3
deel6

union jack

Waarom bouwen als je ook kunt kopen?

 

Ik wil graag zelf een boot bouwen. Op zich zijn er voldoende argumenten om juist niet te gaan bouwen, zoals bijvoorbeeld op deze website. Waar het uiteindelijk om gaat, is de reden waarom je wilt bouwen. Gaat het je om het besparen van geld? of gaat het om het bouwen.

Ik heb een fantastische baan. Ik ben weliswaar veel van huis maar ook vaak thuis (als anderen aan het werk zijn en mijn kinderen naar school). Daarnaast kent mijn baan één nadeel: Er blijft geen tastbaar product over, alleen herinneringen.

Toen ik in 1999 begon met modelvliegen kwam ik er al snel achter dat het bouwen mij nog meer lag dan het vliegen met de modellen. Er komt iets tastbaars uit je handen waar je ook nog wat mee kan doen. Al snel begon ik met het zelf ontwerpen en bouwen van modelvliegtuigjes en op een gegeven moment kwam de wens om zelf een boot te bouwen. Ik zeil namelijk ook graag. Op dit moment met een Nacra 500.

 

Wat voor boot?

 

De wens om te bouwen leidde tot een zoektocht op het internet. Daar ligt een schat aan informatie. Dan kom je er achter dat het belangrijk is om eerst goed te kijken wat je met de boot wilt doen. Voor mij betekent dat een snelle boot die ik solo als dagzeiler kan zeilen maar waar ik te zijnertijd ook tochten mee kan maken van maximaal enkele weken. Ook wil ik droog kunnen liggen.

Het is verleidelijk om naar eigenlijk iets te grote boten te kijken. Een grotere boot heeft een rustiger vaargedrag, meer leefruimte en vaak ook meer snelheid. Maar een boot die een meter langer is, is vaak ook een halve meter breder, is zwaarder, heeft grotere zeilen nodig, grotere motor, lieren etc, etc... En is veel meer werk. Misschien niet zozeer qua bouwen, maar vooral v.w.b. afwerking. En is natuurlijk ook duurder. Het is dus de truc om te kijken naar de kleinste boot die je wensen kan vervullen.

In eerste instantie keek ik voornamelijk naar monohulls en kwam uit op de ontwerpen van Dudley Dix . Deze man heeft een fantastische bouwmethode ontwikkeld in hout-epoxy.

Verder rondzoeken bracht mij bij Schionning designs waar net een nieuw ontwerp gepubliceerd was: De Radical Bay 1060 . Het studieplan bevatte wat onduidelijkheden v.w.b het interieur, dat ik anders wilde indelen. Om een beter gevoel te krijgen voor de ruimte in het interieur besloot ik om een 1/6 schaal model te bouwen van de stuurboord romp op basis van de studieplannen.

waarom

Hierna was ik eigenlijk klaar om de tekeningen te bestellen. Een bezoek aan een Farrier bouwer en een proefvaart op een RB8000 deed me echter twijfelen. De RB1060 is een prachtig ontwerp en waarschijnlijk een fijne zeiler. Met het open brugdek en de zijwaarts geplaatste rompingangen heb je weinig bescherming tegen de elementen in het wisselvallige nederlandse weer en dat is voor langere tochten wel nodig. 

Wederom begon een zoektocht op internet. Ik bracht een bezoek aan een F-32 en een F-82 en kon meevaren op een F31 in een wedstrijd. Tegelijkertijd kwam er een nieuw ontwerp op de markt, de F-85SR. Deze is net iets kleiner en voldoet precies aan de belangrijkste punten op mijn wensenlijst!