banner
Deze website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran. 

home
boot
waarom
home
home
gastenboek
deel1
deel2
deel3
deel4
deel3
deel6
deel7
deel7
2019

union jack
F-85SR source: www.f-boat.com

De F-85SR is een ontwikkeling van de F82, met nieuwe rompvormen, iets meer zeil en een efficiŽnter zwaard en roer. Een wat kleinere kajuitopbouw is standaard. Ik heb echter een langere kajuit, ongeveer vergelijkbaar met de originele F-82 kajuit. Mijn F-85SR heeft zeilnr. 2

Farrier Marine is gestopt met het verkopen van bouwtekeningen. Zo nu en dan komt er een ongebruikte bouwtekeningen te koop. Dit wordt meestal bekend gemaakt op het Farrier/Corsair Trimaran forum of op Sailing Anarchy. Tot een tijd terug was het mogelijk om ze te registreren, maar nadat Deadalus het bedrijf heeft overgekocht is de status van de tekeningen onduidelijk. Ook de ondersteuning van bouwers is met de dood van Ian Farrier verdwenen. Er is echter veel kennis aanwezit op het Farrier/Corsair Trimaran forum. Farrier Marine levert geen onderdelen meer volgens enkele Forum leden.


Lengte 8.50 m
Breedte 6.00 m, 2.50 m ingevouwen
Mastlengte 12.30 m
Diepgang 0.30 - 1.85 m
Zeiloppervlak 42 m≤
Gewicht +/- 1000 kg

Nieuw aan de F-85SR is het gebruik van gekromde zwaarden in de drijvers. Deze zijn oorspronkelijk ontworpen voor de F-32SR, maar ook toepasbaar op andere ontwerpen. Het grote voordeel van deze zwaarden is dat ze voor de lij-romp werken als een soort draagvleugel. Deze drijvers worden niet gebruikt om de boot helemaal te laten vliegen, maar om de lijdrijver minder in het water te laten drukken. 

f-85sr curved foilfarrier folding source: www.f-boat.com

Doordat de drijvers in te vouwen zijn, neemt de boot niet veel ruimte in en past in een gewone 10m box. Ook is de boot legaal over de weg te vervoeren op een aanhangwagen achter een gewone auto. Op deze video is goed te zien hoe de drijvers vouwen.

De kajuit en de lengte daarvan is vrij in te delen, mits de hoofdspanten intact worden gelaten. Er zijn verschillende mogelijkheden. De definitieve keuze heb ik pas later in de bouw gemaakt. Het doel was om voor de bouw van de hoofdromp het ontwerp klaar te hebben, zodat alle onderdelen ingebouwd kunnen worden als ik overal nog goed bij kon. Ik heb de settee's niet helemaal naar achteren laten doorlopen zodat daar wat extra ruimte ontstaat. De lengte van de settee's is feitelijk die van de korte kajuit versie, terwijl het hoofdschot ongeveer op de plek van het F-82 hoofdschot staat.

f-85 interior view

De eerste F-85SR werd te water gelaten op 22 april 2013, met zeilnummer 10, in de Filipijnen. Katrat is gebouwd door Multihulls direct en heeft de standaard kleine kajuit. Intussen is de boot al doorverkocht naar de VS waar het een nieuwe naam heeft gekregen. hier een video en hieronder wat foto's die ik op internet vond.


foto foto foto foto foto foto foto