Deze
website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.
|
Bouwverslag
2020
28 dec 2020
Het is grappig dat,
als de druk van het bouwen af is, het moeilijker is om voortgang te
blijven houden. Andere zaken staan nu hoger op het prioriteitenlijstje.
Nadat ik een aantal keren heerlijk gezeild had werd het al veel te snel
weer
tijd om de boot uit het water te halen. Hij staat weer in de schuur. Ik
moet een paar kleine klusjes aanpakken en daarnaast nog het electrisch
systeem en de insturmenten installeren. Eerste taak was het maken van
een accu. Lifepo4 accu's zijn wat duurder dan loodaccu's maar hebben
veel voordelen. Ik kon via AliExpress een stel 120Ah cellen kopen die
goede reviews kregen. Een BMS en wat andere zaken erbij geregeld en zo
had ik
snel een accu inelkaar. Na wat testen bleek de accu ook inderdaad 120Ah
te hebben. Ruim voldoende om een paar dagen mee te kunnen zeilen.
Bijladen kan gebeuren via een 62Wp vouwbaar zonnepaneeltje.De complete
accu weegt 13 kg, wat redelijk is.
Ik wil de accu tegen de voorkant van het zwaardspant plaatsen. Daarom
heb ik de cellen in de lengte richting aanelkaar gezet. Daardoor moest
ik wel zelf een accubak op maat maken. Kon ik mooi weer met
vacuum lamineren. Ondertussen heb ik wat gaten gezaagd voor
instrumenten en dergelijke. Ik heb het meeste nu bijelkaar verzameld.
Nu nog de tijd vinden om de boot op tijd vaarklaar te krijgen mét
electra en instrumenten. De bouw van deze boot is nu af en daarmee komt
ook een eind aan dit bouwverslag.
28 aug 2020
Er was nog net
tijd om met
rustig weer de boot tewater te laten. Een zeiltochtje met weinig wind
moest worden afgebroken vanwege aankomend onweer. De dagen erna kon ik
vanwege wisselende omstandigheden weinig zeilen. De komende tijd hoop
ik dat wat meer te doen. Het is een heerlijk gevoel om na al die tijd
met mijn eigen gebouwde boot te zeilen.
De komende winter zal ik nog wel wat moeten doen aan de boot. Ik moet
de kussens inmeten. Ook een electrisch systeem en instrumenten heb ik
nog niet. Daarnaast zal ik nog een paar onderdelen maken voor de
trailer. Voorlopig is dit de laatste update
12 aug 2020
Het knopen van de
netranden
kostte behoorlijk meer tijd en energie dan ik verwacht had. Tussendoor
nog werken en een weekje weg met ons gezin, en je bent zo weer
anderhalve maand verder. Maar de klus is nu geklaard. Uiteindelijk heb
ik meer dan 160 meter takeldraad verwerkt. Voor het
bevestigen van de trampolines heb ik ook nog ruim honderd 3mm dyneema
lijntjes gesplitst. Behalve bij de trampolinebuizen aan de drijverkant
heb ik op alle punten afzonderlijke lijntjes gebruikt voor het
vastknopen van de
netten. De voorste en achterste netten zijn, vanwege de vorm, niet op
spanning te brengen. Dit zijn dan ook meer veiligheidsnetten dan netten
om op te kunnen zitten of lopen.
Als laatste klus heb ik de belettering op de boot geplakt. Na het
invouwen kon ik de drijver steunbalken van de trailer ook weer omhoog
zetten. De boot is nu klaar om te varen. Nu maar hopen dat het volgende
week nog steeds mooi weer is als ik terug kom van mijn werk ...
25
juni 2020
De
mast op de boot
plaatsen ging vrij makkelijk met z'n tweeën. Vooraf heb ik de mast
gewogen. 58kg mét vallen en verstaging. Niet slecht. Eerst hebben we de
top in een takel
gehangen en de
voet van de mast op de boot getild. Daarna de top omhoog
getakeld en de mast op
de maststeun getild. De trailer met de auto voorzichtig naar
achteren gereden om de mast verder naar voren te krijgen totdat deze
zover was dat ik 'm op de boot zelf naar voren kon lopen. Nog twee
lijnen gesplitst voor de maststrijkinstallatie en toen kon de mast
omhoog. Dit ging zonder problemen. Met de mast omhoog kon ik de stand
opmeten en een nieuwe lus splitsen voor het voorstag. De mast staat nu
op 4,5°, precies midden in het voorgeschreven bereik.
Het enige probleem waar ik tegenaan liep was de roller op de achterste
maststeun. De middelste roller was te klein, zodat de zalingen er niet
overheen komen.
Daardoor moet de mast achteraan opgetild worden, precies in het
zwaartepunt van de mast. Dat is een hoop gewicht op een lastige plek en
maakt het onmogelijk om de mast alleen op te zetten. Het plaatsen van
een dikkere roller hielp niet echt. Voorlopig heb ik het opgelost door
een wig onder de mast te plakken bij de spreaders. Niet ideaal, omdat
je die elke keer met ductape moet vastplakken, dus uiteindelijk
zal ik wat van de
bovenkant van de steunpoten af moeten zagen.
Vlak
daarna kreeg ik de zeilen en konden we die proberen. Uitmeten was
lastig geweest, omdat de mast los in de schuur lag. Een extra moeilijke
dus, maar alles paste perfect.
Naast
het plaatsen en splitsen van wat lijnen is de grootste klus die
nog te doen is het knopen van de trampolines. Hiervoor gebruik ik
visnet. Het was moeilijk om uit te zoeken wat de beste manier om is
deze te maken. Iedereen doet het weer anders en de informatie op het
web is summier. Omdat de lijnen diagonaal lopen is dit vrij lastig uit
te lijnen. Daarom heb ik een houten frame gebouwd om het net strak te
trekken
en de boel uit te meten. Daarna de randen omgevouwen en deze geknoopt
met gewaxte dyneema takeldraad. Door de rand van het net heb ik een
10mm lijn geregen. Vóór het plaatsen van het net moest ik eerst de
gekromde zwaarden plaatsen. Die passen precies en krijg je er anders
niet in. Ik heb het eerste net eerst met
tiewraps en een tijdelijke lijn opgespannen. Dat zag er goed uit. Nu de
andere vijf netten nog, het is een hoop werk. Gelukkig zijn de voorste
en achterste netten
kleiner. Voor die netten heb ik van karton mallen gemaakt, omdat alles
daar scheef loopt.
Tussendoor heb ik het zwaard oranje geverfd. Mocht ik ooit met de boot
omgaan, dan is ie goed zichtbaar.
12 jun
2020
Tijd
om weer wat aan de mast te doen. Met wat lijnen heb ik de
strijkinstallatie opgezet, om daarna die weer te vervangen door
gesplitste dyneema lijnen. Dat ging best goed. Maar één lijn moest ik
opnieuw maken omdat ik die iets te kort gesplitst. Alle gesplitste
lijnen heb ik eerst op spanning gebracht door ze te spannen tussen een
kikker en een lier. Daarmee haalde ik de speling in de splits
eruit.Tijdens het splitsen stroop je de lijn iets op, en dat krijg je
er met de hand niet volledig uit.
De vallen in de mast en de zijstagen hadden dit ook nog nodig. Deze
zijn veel langer en bracht ik op spanning door ze tussen een boom en de
auto te spannen en dan met een takel verder op spanning te brengen. Bij
de zijstagen heb ik de oogsplits geborgd met een pvc krimpkous. Deze
beschermt ook tegen schavielen. Met een trekveer heb ik toen de vallen
in de mast gebracht.
Mijn tweede poging om een preekstoel te buigen mislukte ook. Niet de
buis, maar het buigijzer boog. Daarom deze toch maar professioneel
laten buigen. Ze waren wel blij met mijn PVC proefstukken, zodat het
makkelijk na te buigen was.
De buitenboordmotor heb ik even getest door 'm in een met water gevulde
afvalcontainer te laten draaien. Hij loopt als een zonnetje.
Naast de vallen en zijstagen ben ik ook begonnen alle andere lijnen op
maat te maken en te plaatsen. Als laatste heb ik een tijdelijke houten
maststeun gemaakt bovenop de preekstoel. Daarna was het tijd om de mast
op de boot te tillen, maar net toen ging het regenen...
30 mei
2020
Het
uitzagen van de
grote ramen ging zonder problemen. Met de compressor blies ik steeds
het
zaagsel weg, zodat ik goed de zaaglijn kon zien. Na wat schuren om de
passing goed te
krijgen heb ik de sponningen en de ramen in de primer gezet en kon het
kitten beginnen.
Het afplakken vooraf kost de meeste tijd, zoals
altijd. Om de ramen
op hun plek te houden bij het uitlijnen had ik blokken op de
binnenkant gelijmd met smeltlijm ( wel eerst afplaktape eronder geplakt
). Met elastieken kon ik zo de ramen naar binnen trekken. Dit was niet
genoeg bij het kitten, zodat ik aan de buitenkant met spanbanden de
randen naar binnen drukken moest. De kit heeft een vrij korte
droogtijd, dus ik had wat hulp bij het afwerken. Bij het plaatsen vande
ramen had ik sowieso een
extra paar handen nodig.
Het raam ligt mooi aan, hoewel de overgang in het midden niet helemaal
vloeiend is. Er was op één plek wat primer onder de beschermende folie
gekomen aan de binnenkant van het raam. Bij het weghalen van de tape
aan de randen kwam hier en
daar wat kit omhoog. Dat schijnt niet te gebeuren als je
electriciteitstape gebruikt, maar dat is weer lastiger in een strakke
lijn aan te brengen. Ik ben niet helemaal tevreden over afwerking van
de kitrand.
Ik heb nog een bus kit liggen, dus misschien dat ik het later nog een
keer afwerk. Voorlopig ligt de focus op het vaarklaar maken van de boot.
De beameinden moeten passend tegen de CMM's aan liggen om de
compressiekrachten op te nemen. Het bouwboek schrijft daar een hard
plastic strip
voor, waarbij de laatste ruimte door wat epoxy kon worden opgenomen. Ik
had geen ruimte voor dikke kunstof strips en heb dit iets anders
opgelost. Al eerder had ik een glasvezel plaatje gelamineerd. Hiervan
heb ik strips gezaagd en deze tegen de CMM's vastgezet met
smeltlijm. Daarna de ruimte tussen beam en strip opgevuld met een
epoxy, katoenvezen en aerosil mengsel. Ik heb dezelfde epoxy gebruikt
als bij de oogbouten. Deze blijft wat flexibel en kan daardoor goed de
krachten opnemen.
De buitenboordmotor was een beetje zwaar om in m'n eentje aan boord te
hijsen, dus daar heb ik een takel voor gebruikt. De positie van de
motorsteun is precies goed. Het betaalt zich nu uit dat ik voor het
bouwen indertijd de motor zelf heb gebruikt. Het enige nadeel is dat de
motor, terwijl ie nog nooit gelopen heeft, nu al uit de garantie is.
Het hefdak heeft nu ook twee sloten waardoor de boot nu volledig dicht
en af te sluiten is.
Tussendoor ben ik verder gegaan met het splitsen van touwwerk. Ik heb
een dubbele lus gesplitst voor de voorstag. Dit is een voorlopige,
omdat ik nog niet precies weet hoe lang de lus precies moet worden. Een
deel van het splitswerk moet direct aan de boot gedaan worden. De
boegspriet zit nu ook op z'n plek. De neerhouder is gesplitst, maar nog
niet afgesteld, omdat de boegvanger van de trailer in de weg zit. Ook
ben ik begonnen met het splitsen van lijnen voor het maststrijksysteem.
Het lukt steeds beter om de lijnen op de juiste lengte te splitsen.
De lijst met klussen wordt steeds korter en de datum van tewaterlating
komt steeds dichterbij 
20 mei
2020
Een wat grotere klus
die nog
stond te wachten was het vastzetten van de aluminium oogbouten in de
beams. Met epoxy, katoenvezels, aerosil en witte kleurpasta heb ik een
witte epoxylijm gemaakt om de bouten na het inschroeven goed te fixeren
in de beams. Eerst alles afplakken natuurlijk, om morsen op het
verfwerk te voorkomen. Ook heb ik de dekseltjes van de
drijverventilatiegaten op hun plek geschroefd.
De aluminium delen van de achterste maststeun heb ik zwart gespoten.
Daarna kon ik deze inelkaar zetten. Omdat de kuip nu af is, heb ik de
roercassette nu ook geplaatst en de stuurstang afgesteld en vastgezet.
De beugels voor het neerhouden van het hefdak zitten nu ook vast, zodat
ik de rails vast kon schroeven aan het hefdak. Ondanks dat ik geen
doorlopende scharnieren heb, loopt alles mooi soepel. Ik moet alleen
nog stopbouten plaatsen, zodat de maststeunen niet te ver naar achteren
kunnen draaien. Het dakluik kan door de gekromde armen mooi ver naar
voren op deze manier en zorgt voor een ruime instap naar de kajuit.
Een ander klusje dat ik nog moest doen, was het trekken van een lijn om
het zwaard naar beneden te kunnen trekken. Nu kon ik ook de zwaardkast
waterdicht maken.
De volgende en laatste grote klus is het maken en plaatsen van de
acrylaat ramen. Gelukkig heb ik twee kleine raampjes in het vooronder
waarmee ik alles kan uitproberen voor ik met de grote ramen verder ga.
Voor het zagen gebruik ik een speciaal decoupeerzaagje ( bosch T101bif
) en pendelstand 0. Met de kleine raampjes ging dit erg goed. Ook het
afwerken na het zagen gaat gemakkelijk. Voor de grote ramen gebruik ik
de originele mallen die ik gemaakt had om de uitsparing in het schuim
van de romp te maken. Door de lengte van het raam moet ik deze in
tweeën delen i.v.m. uitzetting door warmte. Het plexiglas bescherm ik
goed met afplaktape. Aan de binnenkant plak ik een plankje, zodat ik
met een elastisch koord het raam op z'n plek kan houden. Om een
constante laagdikte kit tussen raam en romp te hebben heb ik rubber
afstandhoudertjes op de romp gelijmd. Eerder had ik al een oude
fietsband opgevuld met kit en samengeperst tot 3mm dikte. Wordt
vervolgd.
6 mei
2020
Eigenlijk
hadden we nu in Griekenland moeten zitten voor vakantie. Maar ja,
Corona... Dus maar wat klussen aan de boot. Op basis van de oude heb ik
een malletje gemaakt voor de nieuwe drempel. Twee malletjes eigenlijk,
want de drempel moest wel mooi passen over de kajuitingang. De
buitenkant heb ik onder vacuüm gelamineerd. Daarna beide kanten
opelkaar gelijmd met een epoxy en microballoons mengsel er tussen. Na
wat plamuren en schuren kon ik gaan schilderen.
Ik kreeg de wantspanner niet weer lopend. Daarom de slijptol in het
stag gezet. Bij het demonteren van de zaling brak er een bout af. Er
zat nog een klein stukje helemaal onderin de blindklinkmoer. Rotdingen
zijn het. Met een 3,5mm boortje en een kunstof busje om het
schroefdraad niet te beschadigen en toch goed gecentreerd te boren had
ik dat kleine stukje zo los. Als de mast straks voor het eerst omhoog
gaat, moet ik er maar een afvalbak onder zetten, want er zit veel meer
stof en troep in. Bij Aplus rigging een nieuw stag laten maken en die
gemonteerd. Nu zonder problemen.
De reparatieplekjes op de boeg heb ik voorzichtig glad geschuurd met
400grit schuurpapier en daarna een strip van protecttape op de boeg
geplakt. De nieuwe boegvanger kon nu gemonteerd worden. Ik hoop op deze
manier geen schade meer te krijgen.
De kuipzittingen moesten ook nog in de kiwigrip. Het voorbereiden kost
eigenlijk nog het meeste werk. Met goede voorbereiding is het
aanbrengen van de kiwigrip een makkelijk karweitje. Daarna kon ik
eindelijk de kuiplieren, het compas en de kuipspeaker monteren.
Het haakje voor de poptop is klaar. Ik hoopte de laatste aluminium
delen weer te kunnen laten anodiseren, maar de maststeun is te groot
voor het bedrijf waar ik dat altijd laat doen. Dan maar in metaalverf
zetten.
15 apr
2020
De
zalingen kon ik nu vastzetten. Ik liep daarbij echter tegen een volgend
probleem aan. Een van de wandspanners begon vast te lopen toen ik
die los draaide. Weer aandraaien verergerde dit. Hij zit helemaal vast,
dus nu kan ik de
diamantverstaging niet op spanning brengen. Dit moet natuurlijk
verholpen worden voordat ik kan gaan zeilen.
Onder de kuipvloer heb ik EVA schuim aangebracht, en ook in de
opbergvakken ernaast. De opbergnetten zitten daar nu ook op hun plek.
De vloer van de kajuit heb ik in de kiwigrip gezet. De uitzetarmen van
de poptop heb ik geplaatst. Alles past goed. Ik kan de uitzetarmen nog
niet vastzetten aan de poptop omdat ik aan de voorkant eerst nog een
haak moet maken die zorgt dat de voorkant niet omhoog kan als de poptop
in de lage achterste stand is.
De beugeltjes van de maststeun en de afdekplaatjes voor de ontluchting
zijn klaar om geschilderd te worden. Ik moet echter nóg een onderdeel
maken. Ik had de wasborden van de kajuitdoorgang gepast ( perfect ) en
zou daarna de drempel vastlijmen. Bij het aankloppen om de kit goed te
verdelen kwam er een scheur in het eikenhout. Ik ben blij dat dit nu
gebeurde en niet later. Het toont maar aan dat hout op een boot geen
goed idee is. Ik zal de drempel gebruiken als malletje en een glasvezel
drempel maken.
Op een paar plekken heb ik met bisontix wat rubber plaatjes gelijmd om
als eindstop te fungeren, bij de opstap vanuit de kajuit, de
roercassette en het anker. Geen idee hoe lang de laatste twee blijven
zitten, maar ik kan altijd nog weer een nieuw plaatje oplijmen.
5 apr
2020
Met
het vastzetten van de achterste luikjes op de drijvers heb ik op de
drijvers
alle onderdelen geplaatst. Op de hoofdromp hoef ik alleen de lieren in
de kuip nog, maar daar wil
ik eerst nog kiwigrip aanbrengen. Na een
laatste keer spuiten zijn alle onderdelen nu in kleur. en kon ik ook
beginnen aan het plaatsen van die delen. Ik ben erg tevreden over de
deurtjes in de kuip. Ook het bakje voor de waterballastbediening zit
mooi.
Ik zou de diamantverstaging weer op de mast plaatsen, maar had wat
problemen met twee blindklnkmoeren. Die raakten los en heb ik met
3M5200
weer op hun plek gehamerd. Dat is erg sterk spul. Nadeel is wel dat het
een week nodig heeft om uit te
harden....
Op
de vloer van de ankerbak heb ik
EVA schuim aangebracht en het ankerluik is voorzien van kiwigrip en zit
nu ook op z'n plek. Voor de achterste maststeun moest ik nog twee
beugeltjes maken die op de overloop passen. Met een malletje heb ik dat
onder vacuüm gedaan. Dat was leuk om weer eens te doen. Tegelijkertijd
heb ik ook twee dekseltjes gemaakt voor de ontluchting van de drijvers.
Deze loopt via de beams. Ik had gezocht naar kan-en-klare onderdelen,
kon niks vinden en was de onderdelen daarna vergeten. De afdekplaatjes
voor de beambouten zitten nu vastgeschroefd, en zodoende kwam ik er
weer achter. Nog twee onderdelen af te maken en te verven dus.
De binnenkant van de roercassette
is bekleed met een dunne laag watervaste vloerbedekking. De achterkant
is voorzien
van een kunstof strip met aluminium breekbouten. Het idee is dat, mocht
ik iets raken, het roer en de cassette heel blijven. De
helmstok zit nu ook op z'n plek. De stootstang
heb ik op lengte gemaakt en de einden gevuld met een epoxymengsel.
Daarna op een draaibank M8 schroefdraad getapt. De roercassette loopt
net
iets eerder tegen de romp aan dan de helmstok. Ik heb iets
minder dan 30 graden uitslag elke kant op, dus dat zou ik nog iets
groter kunnen maken als dat nodig blijkt. De passing met de maststeun
is krapper dan verwacht, erg krap zelfs, daar heb ik mazzel mee, maar
het past .
14 mrt
2020
Meten, passen en
plaatsen. Ik ben nog steeds bezig met het bevestigen van onderdelen. De
valklemmen zitten nu op de mast gebout. Twee lieren staan vast, de
overloop is af en ik heb de trampolinebuis op z'n plek gelijmd met kit.
De buis wordt op de steunen geborgd met bouten. Het is een beetje
lastig om die precies in het midden van de steun te krijgen, maar met
wat hulpmiddelen lukt dat wel. Ik moest goed opletten om de boel niet
te stevig aan te draaien, want er zitten geen compressiebusjes in. Als
je te hard aan draait, dat pers je de buis plat. Daarnaast heb ik een
aantal onderdelen wit gespoten. Deels moeten ze nog een tweede keer om
de achterkant ook op kleur te krijgen. Voor de eerste laag had ik iets
te weinig spuitverdunner gebruikt. Dat gaf alleen wat problemen met het
roer. Daar heb ik een paar lopers. Dat moet ik dus even schuren en dan
gaat die in de herkansing.
28 feb
2020
Ik kreeg toegang tot
een spuitruimte om de kleine onderdelen te kunnen spuiten. Eerst
begonnen
met de grijze onderdelen. Met een grote afzuiginstallatie werkt dat erg
prettig en ik was tevreden over het resultaat. Jammer genoeg heeft na
mijn vertrek iemand de buitendeur open gedaan. Door de harde wind was
de roercassette omgevallen op de helmstok. Die plekjes moet ik weer
bijwerken.
Ondertussen
heb ik wat gereedschap gemaakt om de afgebroken tap te
verwijderen. Een gatzaag en sleutel. De tap bleek behoorlijk vast te
zitten en het staal van het
gereedschap was wat zacht. Pisbakkenstaal. Ik heb de tanden van de zaag
enkele
keren opnieuw moeten slijpen en de pinnen van de sleutel voor het
uitdraaien braken snel. Met een tangetje kon ik er ook bij, maar de tap
brokkelde verder af. Daarbij twee tangetjes gemold,
maar uiteindelijk kreeg ik de tap eruit, zonder te veel schade aan de
aluminium achterplaat. Het gat is nu opgevuld met een epoxy mengsel.
De zeilgeleiders zitten op hun plek en alle gaten voor de trampoline
bouten zijn geboord en getapt. Ook kon ik nu beginnen met het
plaatsen van een antal onderdelen die ik net gespoten had. Bij de top
van de mast moest een klein stukje van de groef af om de katrol niet in
de weg te zitten. Voor de roercassette moest ik toch wat van de
verflaag afschuren om die goed passend te krijgen. De verflaag was
dikker geworden dan ik gedacht had.
De zaklamp van mijn 9 jaar oude Bosch accuboor veroorzaakte sluiting op
de accu's. Deze werden al wat minder, maar zijn nu dood. Tijd voor een
nieuwe.
18 feb 2020
De vlagen harde wind
van de twee
stormen eerder deze maand bliezen steeds mijn dieselkachel uit. In een
koude schuur is het lastig werken, vandaar dat ik daar alleen wat
kleinere klusjes heb gedaan. Om de motorbok te beschermen heb ik daar
plaatjes rubber op geplakt, ik heb het topblok voor de zwaardbediening
uitgelijnd en ik ben begonnen aan het boren en tappen van de gaten
voor de trampoline bouten.
Er lag nog wat draai en freeswerk dat ik moest doen. De pin van het
lummelbeslag is verlengd. Het lummelbeslag is nu klaar en ik ben
tevreden met het resultaat. Ik heb plaatjes gefreesd en pennen gedraaid
voor de zeilgeleiders. Deze zijn een stuk groter dan wat ik eerst had
gekocht. Ik heb ze laten lassen en moet ze nog verder afwerken.
Toen ik schroefdraad aan het tappen was voor de constrictor clutches op
de mast, brak de M8 tap af. Precies in het gat. Ik heb geprobeerd om
met een extra gehard boortje een gat in de tap te boren, maar dat is
kansloos. Ik moet nog even broeden op de volgende stap, want hij moet
eruit. Waarschijnlijk wordt het een zelfgedraaid gereedschap.
28 jan
2020
Deze
keer had ik wat
langer de tijd om te werken aan de boot. Voor het afkorten van bouten
had ik de
slijptol ingeklemd, zodat ik nauwkeuriger kon werken. Met al die bouten
die net wat korter moeten
wordt je er uiteindelijk steeds
beter in om ze netjes af te korten zonder braam. Voor een paar
onderdelen op dek had ik besloten om nog wat glasvezel versterkte
platen aan de onderzijde van het dek te maken. Uiteindelijk kon
ik gaan beginnen met het bevestigen van het dekbeslag. In prinicipe
bevestig ik alles met butyl tape. Dat werkt erg prettig. Geen gepruts
met kitnaden die je netjes moet afwerken. De instructies
zijn goed en
duidelijk. Wat ik wel merk is dat bij grotere bevestigingsoppervlaktes
je de tape niet te dik moet opbrengen omdat de lokale druk niet hoog
genoeg is om de tape plat te persen. Het verwarmen met een verfbrander
werkt wel, maar ook nu vooral bij kleinere onderdelen. Bij het dekluik
had ik de hulp van een hoop lijmklemmen nodig, maar ook dat kwam goed.
Voor de kunstof inspectieluiken gebruik ik om deze reden 3M 4200.
Ik ben erg tevreden over de conische moeren die ik gemaakt had. Het
anodiseren had het schroefdraad van sommige moeren verstopt. Dat is een
bekend probleem, vandaar dat ik de tap er eerst nog even doorheen
gehaald heb. Om corrosieproblemen met de RVS bouten te voorkomen
gebruik ik Tikal
Tefgel. Ik moet niet vergeten om later alle moeren met
een druppeltje kit te borgen aan het dek omdat ze anders kunnen
lostrillen. Bij de overloop liep een van de moeren vast. Om de boutkop
los te boren is het dan erg fijn dat dit een inbusbout is, omdat je
geen moeite hebt om precies in het midden te blijven met de boor.
De mastvoet en de onderdelen voor het
maststrijksysteem zitten nu ook vast. Deze heb ik met een sterke kit
vastgelijmd.. De
mastvoet wordt vooral op druk belast. De zijwaardse krachten moeten
door de kit worden opgenomen. De schroeven zitten er alleen om de mast
te fixeren. Ook de einddoppen van de giek zitten vastgelijmd.
Omdat ik alleen werk moet ik steeds hulpmiddelen gebruiken om sleutels
en inbusbouten vast te klemmen. Voor de genuarail en het
waterballastsysteem had ik uiteindelijk wat
hulp nodig. Met z'n tweeën werkt het toch een stuk sneller. Ik ben nu
ongeveer halverwege qua bevestigen van onderdelen. Nu de kunstof
geleidestrips op dek waren geschroefd, kon ik de passing van het
dekluik controleren. Perfect.
Ondertussen ben ik ook begonnen aan het splitsen van de verstaging en
heb ik de val van de screacher gemaakt. Het aluminium werk voor de
achterste massteun is ook klaar. Op de kuipzittigen zou ik EVA schuim
plakken. Ondertussen van andere zeilers begrepen dat dit toch te zacht
is en snel kapot gaat. Uiteindelijk besloten om hier toch Kiwigrip te
gaan gebruiken. Dit is niet zo goed voor je kleding, maar ik verwacht
toch veel gebruik te gaan maken van confort seats of kussens.
|
|