Deze website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.

home
boot
waarom
home
home
gastenboek
deel1
deel2
deel3
deel4
deel3
deel6
2017
2018
2019


Als u op de hoogte wil worden gehouden van wijzigingen, stuur dan een prive bericht via het gastenboek.



union jack
Bouwverslag 2019

17 dec 2019
Na het doorboren van de laatste opgevulde gaten kon ik beginnen met het inkorten van bouten waar nodig. Aan de zijkant van de romp had ik de achterste versteviging voor de maststrijkinstallatie te ver naar achteren geplaatst Dit kwam door het gebruik van een F-32SR maststrijk tekening voor mijn boot. Ik had de maten wel omgerekend, maar waarschijnlijk een verkeerde tekening gebruikt bij het plaatsen van de HD stukken. Ik heb de bout zo ver mogelijk naar voren geplaats, nog net in de HD. Hij zit nu in de verdikking en versteviging onder de raam stijl, dus ik zal een nieuwe, langere slotbout moeten maken.

Vaak heb ik de neiging om iets té ingewikkeld te maken. Met het waterballastsysteem was ik daar ook een beetje bang voor, maar dat lijkt goed te gaan. Met een dyneema lijntje via wat katrolletjes zijn de bailers goed te bedienen. Wel had ik beter de boutgaten voor de bailers kunnen boren en verzinken voordat ik alles ging verven, want de verzonken gaatjes hadden nu alsnog wat verf nodig. Nu moest ik toch nog wat kleinere onderdelen en ook de zalingen verven, dus dat kon ik een moeite. Ik had te weinig tijd om genoeg lagen aan te brengen, dus dat klusje is nog niet af.

De achterste maststeun moet van aluminium gemaakt worden. Omdat mijn kajuit en dakluik wat hoger zijn dan standaard heb ik eerst maar even met een model gecontroleerd of de speling tussen mast en dakluik genoeg is. Dat is zo. Zo kwam ik er achter dat ik nog geen ontwateringsgaatjes had geboord voor de achterste mast steun. Ook dat had ik liever gedaan voordat de boot geverfd werd. Zo kom je elke keer weer kleine klusjes tegen die gedaan moeten worden en die veel tijd kosten.

foto foto foto foto foto foto foto



30 nov 2019
De volgende stap was het dekbeslag. Voor de meeste onderdelen op het dek had ik de gaten al eerder voorgeboord, het schuim rond het gat weg gefreesd en dat weer opgevuld met epoxy. Dat alles om eventueel inwateren tegen te gaan. Nu kon ik direct de gaten voor de onderdelen doorboren en kijken of ik de goede bouten had besteld. De positie van de mastvoetpin kon ik met wat malletjes en een pvc pijpje overnemen op de maststrijkvork. Daarmee kon ik nu de plek van de beugels bepalen en daar de gaten voor boren. Ook kon ik nu de precieze lengte van de giek bepalen. Ik had 'm bewust iets te lang gemaakt. Afzagen is makkelijker dan bijplakken en er moest 8 cm af. Ook daar kon ik de gaten voor het beslag nu boren en tappen. Ook op de zijkant van de romp en voor een paar onderdelen op de drijvers moest ik nog gaten voorboren. Uiteindelijk heb ik in één keer al deze gaten weer met ingedikte epoxy opgevuld.

Tussendoor heb ik alle kleine onderdelen die nog moeten worden geschilderd verzameld en waar nodig geschuurd. Ook het roer en het zwaard moeten nog, trouwens. Omdat ik de diamantverstaging niet van de zalingen kan halen is spuiten van deze onderdelen geen optie. Eerst de oude verflaag eraf geschuurd en in de epoxyprimer gezet.

foto foto foto foto foto foto foto foto


10 nov 2019

Na het terugschuren van de epoxyprimer was de mast klaar om geschilderd te worden. Ik nam tegelijkertijd de giek, trampolinebuizen, boegspriet en masthijspaal mee. Allemaal in muisgrijs. Ik heb een Wagner W560 maritim gebruikt om te spuiten en dat werkte goed. Alleen de laatste laag clearcoat vloeide niet helemaal glad uit. Vooral op de mast zat er wat variatie in. Mocht me dat later tegenstaan, dan moet ik dat maar wat terugschuren en met de hand een laag erop rollen.

Daarna was het tijd om de romp af te plakken voor de Kiwigrip.Het kost best wel tijd om alles netjes om het dekbeslag heen af te tekenen. Na het uitsnijden van de lijnen goed schuren en de rest afplakken. Het oprollen van de Kiwigrip was zo gebeurd. Wel heb ik afzonderlijk de bakboord en stuurboord kanten gedaan, omdat ik anders er niet goed bij kon. Ook nu weer snel uitharden door de schuur op te warmen. Ondertussen kon ik dan wat schuurwerk doen aan de laatste kleine onderdelen die nog geschilderd moeten worden.

foto foto foto foto foto



19 okt 2019
Veel kleine klusjes samen kosten toch best veel tijd. De cheeky tang paste goed, dus kon ik doorgaan met de voet van de mast. Het lummelbeslag zit door de mast heen om de giek draaibaar te maken. Hier moest dus ook een buis komen. Daarna verstevigingen gelijmd op de mast voor het lummelbeslag, de mast rotatie limiter, val doorgangen en de invoer geleiders voor het zeil. Voor de gennaker val heb ik een versteviging voor de mast gelamineerd. Daar waar getapt moet worden heb ik aluminium plaatjes aan de achterkant gelijmd. Uiteraard met de natte-epoxy-schuurmethode. Nadat alles verlijmd was en de mast nog een keer geschuurd, kon ik de mast in de epoxyprimer zetten.

Ik had Selden geleiders gekocht voor het zeil. Deze zijn te klein en ik zal dus zelf wat moeten maken. Tevens bleek ook dat de pin van het lummelbeslag te kort is roll eyes. Ik had niet goed rekening gehouden met de Delrin bussen en de verstevigingen op de mast. Binnenkort weer wat draai- en boorwerk te doen dus.

Tussendoor natuurlijk ook nog wat andere klusjes gedaan uiteraard. Het eerste onderdeel op de boot is gemonteerd roll eyes: De rollers voor het anker. Daarnaast heb ik de grootzeilval gemaakt. Die wordt 2:1 en is dus 36 meter lang. Tweederde hiervan is met mantel, en het doorvoeren van de 6mm dyneema lijn was best een klus. De kuipvloer is nu ook voorzien van Kiwigrip. Bij de uitlaat van de Webasto heater heb ik BVM Heat Shield+ aangebracht. Dit is een keramische verf die de achtergrond beschermt tegen hitte. De verf heeft een erg groffe structuur. Ik ga proberen dat nog wat terug te schuren.

foto foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto foto



3 okt 2019
Ik concentreer me nu vooral op het werk aan de mast. De meeste onderdelen voor de voorlijst zijn nu op hun plek gelijmd. Daar waar een gat in de mast geboord moet heb ik deze eerst voorgeboord vanuit de lokale versteviging. De rolgiek krijgt aan de voorkant van de mast een slinger. Daar heb ik de nodige verstevigingen aangebracht. Ook heb ik het bevestigingspunt voor de maststrijkinstallatie op z'n plek gelijmd. Waar de verstaging wordt bevestigd heb ik eerst een compressiebuis ingelijmd. Deze vlak geschuurd en daarna de mof er overheen gelijmd. De buis wordt zo mooi ingekapseld door de mof. De gaten voor de valblokken voor de screacher en de gennaker heb ik ook uitgezaagd. Bij het gennakerblok zit geen verdikking van de mast, dus daar moet ik zelf nog wat fabriceren.

Tussendoor heb ik ook de kuipvloer nog afgeplakt voor de kiwigrip.

foto foto foto foto foto foto foto foto


19 sep 2019
Het aftekenen van de randen van de antisliplaag met een mal ging goed. Verder naar achteren gebruikte ik een gebogen lat als mal. Daarna kon ik voorzichtig de tape snijden met een mesje.

Kiwigrip droogt vrij snel en de afplaktape moet verwijderd worden terwijl de verf nog nat is. Met 17ºC en 65% luchtvochtigheid zat ik aan de grens van de applicatiegrafiek. Zo had ik wel de tijd om rustig te werken. Ik had de boot in de schuur uitgevouwen omdat er een ( kleine ) kans op regen was. Toen de kiwigrip stofdroog was, heb ik de boot ingevouwen, de schuur dicht gedaan en de dieselkachtel opgestookt, om zeker te zijn dat de maximale droogtijd niet werd overschreden.

Het was al langer een wens om de boegvanger te vervangen. Nu bleek dat de harde rollers het verfwerk beschadigd hadden. Ik moet dus eerst repareren, voordat ik de nieuwe vast kan bouten.

Alle verstevigingen voor de mast zijn op maat gemaakt en de onderdelen voor de voorlijst zijn geplamuurd en geschuurd, zodat ik daar weer verder mee kan.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto


1 sep 2019
Het verfwerk aan de boot was nog niet helemaal klaar. De ankerbak en de opbergvakken onder de kuipzittingen moesten nog geverfd worden. Na goed afplakken heb ik hier twee lagen Double Coat op gerold. Dat wil niet zeggen dat al het verfwerk nu klaar is. Een aantal kleinere onderdelen ga ik later nog spuiten in een spuitcabine. De mast, giek en boegspriet moeten natuurlijk ook nog.

Ondertussen heb ik ook alle verstevigingen voor de voorlijst van de mast klaar om afgewerkt te worden. Aan de achterlijst komen nog verstevigingen voor het lummelbeslag en de mast rotatie limiter. Deze heb ik gelamineerd en daarnaast ook een vulstuk voor mast hijs instalatie.

Ook ben ik begonnen met het afplakken voor de Kiwigrip anti-slip. De drijvers hebben een dubbelgekromde vorm. Een rechte vorm voor de antisliplaag gaat dan niet werken. Ik had het idee om een vaste afstand van de lokale breedte te nemen. Dat ziet er in beginsel goed uit. Het is echter onmogelijk om uit de vrije hand of met een lat een mooie lijn te krijgen. Na wat opmeten ben ik dus maar begonnen aan een malletje. Dan weet je ook zeker dat de vormen links en rechts symmetrisch zijn. Wordt vervolgd.


foto foto foto foto foto foto foto foto foto


17 aug 2019

Voor het eerst voortgang zonder dat ik er zelf veel voor heb gedaan. Ik werd mooi op de hoogte gehouden. Eerst is de boot in een primer gespoten. Die is nog weer teruggeschuurd en daarna kreeg de boot 3 lagen double coat opgespoten. Na een week uitharden kon ik vandaag de boot weer in elkaar zetten. Ik was erg tevreden met het resultaat. Eenmaal thuis kwam ik er achter dat de voorste beams behoorlijke muggenvangers zijn, dus die eerst maar schoongemaakt.

foto foto foto foto foto foto



2 aug 2019
Bij een drietal bedrijven had ik een offerte gevraagd voor het schilderwerk en kon vrij snel mijn keuze maken. Ondertussen was het zaak de boot transportklaar te maken. Ik zag een beetje op tegen het demonteren en monteren van het vouwsysteem. Het leek me daarom het beste om dat bij de bouwschuur te doen met al mijn gereedschap bij de hand en de drijvers apart te vervoeren op een geleende trailer. Om het vouwsysteem te ontmantelen had ik de drijvers en beams ondersteund, zoals voorgeschreven. Om de pinnen te verwijderen had ik wat eenvoudig gereedschap gemaakt. Ook nu ondervond ik weer het voordeel van de holle pinnen omdat ze zo veel makkelijker eruit te trekken zijn. Bij demontage is het moeilijk te zien of er spanning op het vouwsysteem zit. Je moet een beetje spelen met de opstelling en een tikje met een rubber hamer kan helpen. Als de pin muurvast zit, dan zit er gewoon te veel spanning op. Voor stabiliteit heb ik de hoofdromp vastgelijnd op de trailer.

Nadat ik met de heftruck de losse linker drijver had opgetild kwam ik er achter dat, met de beams omhoog gedraaid, de ligging van de drijver in de draagbanden onstabiel is. Door een windvlaag draaide de drijver plotseling op z'n kop. Gevolg: schade aan het plamuur van de beameinden. Balen! Tevens kwam ik erachter dat ik geen stabiele positie kon vinden op de trailer. Toen de drijvers maar weer gemonteerd en dat ging veel gemakkelijker dan gedacht. De steunen onder de drijvers zijn niet nodig. Met de heftruck kun je de drijver eenvoudig op precies de juiste hoogte brengen en dan de steunen onder de beams plaatsen. Zo kun je eenvoudig de gaten van het vouwsysteem uitlijnen en de pinnen op hun plek duwen. Ook bij het demonteren heb je zo meer controle.

Ik durfde het nu wel aan om de boot in z'n geheel naar de spuiterij te brengen. Eerst moest ik nog wel snel de drijversteunen ( tijdelijk ) omwikkelen met vloerbedekking en monteren op de trailer. Voor het eerst de weg op met de boot was een anticlimax. De boot lag stabiel achter de auto, ondanks vrij stevige wind En het geheel weegt minder dan een caravan. Bij de spuiterij aangekomen hebben mijn dochter en ik in drie uur tijd de boot gedemonteerd.

Na lang zoeken heb ik lijnen gevonden voor de schoten. Ik houd erg van swiftcord achtige lijnen. Deze zijn soepel zonder te kinken en liggen lekker in de hand. De meeste zijn echter niet dikker dan 9mm te krijgen, behalve de Robline Racing Pro. 11mm voor de grootschoot en 9 voor de fok.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto


20 juli 2019

De epoxyprimer van de kuip moest nog gladgeschuurd worden. Na deze klus was de boot schilderklaar.

Ondertusssen kon de mast van z'n plek naar beneden getakeld worden. Hij was vrij stoffig roll eyes . Na stofzuigen en ontvetten kon ik beginnen met het afschuren van de oude verflagen. Dit moet voorzichtig gebeuren omdat ik niet door de koolstof heen wil schuren. Voor de verstaging en andere bevestigingspunten moet ik een aantal verstevigingen maken. Daarvoor met wat vacuumfolie de mast afgeschermd en als mal gebruikt.

De trailerbak zit nu definitief op z'n plek. De boot kon nu voor het eerst naar buiten en op de trailer geplaatst worden. Ook konden nu voor het eerst de drijvers volledig worden ingevouwen. De ingevouwen breedte is precies de maximaal toegestane 2m55. De ontwerpbreedte is 2m50, maar ik heb de hoofdromp iets breder gemaakt cool.

Onder de drijvers moet nog ondersteuning komen. Van 9 mm watervast hechthout heb ik licht gekromde balken gelamineerd en daarna gebeitst. Ik plaats ze nog niet, want de drijvers moeten er eerst nog weer af om gespoten te worden. Ook ben ik niet tevreden over de boegvanger. Ik heb deze ondertussen wat lager geplaatst zodat de romp daadwerkelijk gesteund wordt, maar ik wil 'm eigenlijk vervangen door een rubberen klos. Daarvoor moet ik de liersteunconstructie wel aanpassen.

foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto



26 juni 2019

De coppercoat op de drijvers was inderdaad gladder. Bij de kiel had ik echter een te dunne laag aangebracht, dus ik moest direct wat extra aanbrengen. Het zelfde gold voor een paar plekken op de hoofdromp. Terwijl dat aan het uitharden was heb ik de waterlijn aangebracht. Drie lagen muisgrijs en één laag UV doublecoat. Ik had wat onderdelen klaargelegd om overtollige verf voor te gebruiken maar had de benodigde hoeveelheid vrij goed ingeschat.

Ook heb ik gewerkt aan de trailer. De trailerbak is nu tijdelijk bevestigd. Er moesten een paar blokken gemaakt worden ter ondersteuning, omdat de balken van de wielassen wat lager zitten dan de andere balken. Hiervoor kon ik wat afvalstukken voor gebruiken, vooral van de eerste ( te zware ) poging om de motorophanging te maken. Deze blokken hebben een laag epoxy en daarna een laag doublecoat gekregen om inwatering tegen te gaan.

Daarna kon ik de coppercoat een laatste schuurlaag geven. De reparatieplekken blijven goed te zien. Zowel de originele coppercoat, als ook de plekken met gewone epoxy.

foto foto foto foto foto foto



10 juni 2019

Het opbrengen van de coppercoat op de drijvers ging vrij makkelijk en ik bereikte een gladder resultaat dan bij de hoofdromp. Of dat echt ook zo is merk ik als ik het geschuurd heb roll eyes . Ook nu viel het me op dat de gepubliceerde volumemengverhouding ( 1 deel hars + 1 deel harder ) niet klopt. Voor grotere boten wordt gewoonlijk een liter epoxy per keer aangemaakt en hoef je niet af te meten. Ik moest dit in delen doen en had nauwkeurig gewerkt, maar kwam weer hars tekort. Waarschijnlijk zit er toch minder dan een halve liter in het bakje en kon ik maar vier lagen aanbrengen. Zodoende hield ik ook wat koper over. Dat is op zich wel makkelijk voor als ik een plek wil repareren. Dat moet dan wel met gewone epoxy.

De coppercoat moet vrij lang uitharden voordat je het goed kunt schuren. Daarom eerst de primer op de drijvers geschuurd. De overgang tussen de zijkanten en de later geschilderde bovenkant moest glad worden geschuurd. Met strijklicht kun je goed alle imperfecties zien.

Daarna begonnen met het gladschuren van de coppercoat op de hoofdromp. Eerst heb ik 120 grit papier gebruikt. Vooral het schuren van de onderkant is vrij zwaar werk, maar ik ben nu ruim halverwege. Door de harde epoxy en het koper ga je vrij snel door de schuurschijven heen. Het moet er uiteindelijk zo gaan uitzien.

foto foto foto foto foto



23 mei 2019
Na de vorige update heb ik veel tijd verloren door griep, vakantie en andere zaken. Tussendoor kon ik wel wat werk doen aan de boot. Een aantal steunen, blokken en lieren moet onderdeks ondersteund worden door een plaat multiplex. Die platen heb ik met epoxy geimpregneerd en voor zover mogelijk daarna op hun plek gelijmd. De binnenkant van de drijvers bij de luiken heb ik met epoxyprimer wit geschilderd. Dat had ik achteraf moeten doen voordat ik de drijvers op elkaar lijmde. Dat was makkelijker geweest en ik had een mooier resultaat gekregen.

Het interieur is geschilderd. Dat is nu klaar. De zwaardkast heb ik muisgrijs gemaakt en valt daarom minder op in de kajuit als er straks ook kussens in zitten. Deze kleur gaat hier en daar nog vaker terugkomen.

De boot staat nu op steunen om de waterlijn op de drijvers te kunnen aanbrengen. Om te zorgen dat de upper folding struts niet te zwaar belast worden heb ik de kop van de beams klem gezet op de CMM's. Hier komt later nog een vulstuk om de compressie op te vangen.

Ook op de drijvers komt coppercoat onder de waterlijn. Ik kwam er achter dat de bokken wat krassen hadden gemaakt in de coppercoat en de onderliggende plamuurlaag van de hoofdromp. Achteraf had ik meer lagen vloerbedekking moeten gebruiken op de steunen. De schade heb ik gerepareerd en daar kan nu ook coppercoat op. Het aanbrengen van de afplaktape voor de waterlijn ging het makkelijkst op mijn rug liggend op een karretje.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto


28 feb 2019
Tijdens het passen van de trampolinebuis was ik erachter gekomen dat de maat niet klopte. De diameter was te klein, 48 i.p.v. 52 mm. Dat scheelt niet veel, daarom was het me eerst ook niet opgevallen, maar is toch 20% minder stijf. Hoewel ik de buis al twee jaar geleden gekocht had, was een belletje naar Ceilidh voldoende en kon ik de buis inwisselen voor een nieuwe. Uitstekende service! De steunen die ik gemaakt heb, passen nu perfect.

In het begin was het nog koud en heb ik ook een paar klusjes thuis gedaan. Om de loodverwaarde ankerlijn aan het anker vast te maken heb ik een hybride dyneema knoopsplits gebruikt. Supersterk, slijtvast en makkelijk te controleren op beschadigingen. Ook heb ik een softshackle gemaakt gemaakt voor het trailer oog en de landvasten op maat gemaakt en van gesplitste lussen voorzien.

Ik had ergens gelezen dat voor wedstrijden een preekstoel van 60cm hoog vereist is. Ik was niet helemaal zeker over de vorm en heb van PVC buis een proefstuk gemaakt. Het bevestigde mijn twijfels. Niet mooi. Vandaar dat ik  een tweede, iets lager en kleiner, proefstuk heb gemaakt. Die vorm bevalt mij wel en de afmetingen zijn vergelijkbaar met die van de productie F-22.

Het maken van de preekstoel was een deceptie. Met een pijpenbuiger kreeg ik geen beweging in het metaal. Achteraf was een wanddikte van 2mm misschien toch wat te veel om met de hand te buigen. Een gehuurde electro-hydraulische machine moest uitkomst bieden, maar maakte slechts een vreselijke knik in de buis. Ondanks dat ik eerst de buis vol had laten lopen met zand. Vandaar dat ik het werk toch maar ga uitbesteden.

Omdat de buitentemperatuur snel omhoog ging, kon ik het laatste deel van de buitenkant in de primer zetten. Ook kon ik de binnenkant van de kajuit gaan schilderen. Dat gaat in etappes en omdat alles minimaal drie lagen nodig heeft, kost veel tijd. Het is de bedoeling om de delen die nu nog ongeschilderd zijn, grijs te maken. Ik twijfel alleen nog over de CMM bakken.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto



31 jan 2019
Het werk aan de boot schiet nog steeds niet op, maar voortgang maak ik wel. De trampolinebuizen moeten op twee plekken ondersteund worden op de drijvers. Daar had ik mallen voor gemaakt. Ik heb de steunen gemaakt van koolstof in sandwich met schuim en glasvezelplaat. Dat moet sterk genoeg zijn.

Ik ben toe aan de epoxyprimer voor de beam-drijver overgangen en kan de binnenkant van de romp gaan schilderen. Daar is het nu wat te koud voor. Daarom ben ik verder gegaan met het aftekenen van alle gaten voor de onderdelen die op het dek komen. Ik kan ze daarna vullen met epoxy en weer voorboren. Zodoende hoef ik dat niet meer te doen nadat de boot geschilderd is.
Een tijd terug, voordat ik ging plamuren, had ik foto's gemaakt van alle HD schuim. Daardoor kon ik nu makkelijk bepalen waar ik de gaten moest boren. Ook heb ik een buigplan gemaakt voor de preekstoel. Als die klaar is kan ik ook de gaten daarvoor voorboren in de boegvleugel.

In eerste instantie beschermde ik de romp met ducttape om makkelijk te kunnen aftekenen en boren. Als je die wat langer laat zitten laat het toch behoorlijk wat lijmsporen na. Had ik kunnen weten roll eyes. Uiteindelijk toch maar weer overgestapt op potlood. Bij het vullen met epoxy straks goed oppassen dat ik niet mors...

foto foto foto foto foto foto foto foto