Deze
website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.
|
Bouwverslag
2019
17 dec
2019
Na het doorboren van
de laatste opgevulde gaten kon ik beginnen met het inkorten van bouten
waar nodig. Aan de zijkant van de romp had ik de achterste versteviging
voor de maststrijkinstallatie te ver naar achteren geplaatst Dit kwam
door het gebruik van een F-32SR maststrijk tekening voor mijn boot. Ik
had de maten wel omgerekend, maar waarschijnlijk een verkeerde tekening
gebruikt bij het plaatsen van de HD stukken. Ik heb de bout zo ver
mogelijk naar voren geplaats, nog net in de HD. Hij zit nu in de
verdikking en versteviging onder de raam stijl, dus ik zal een nieuwe,
langere slotbout moeten maken.
Vaak heb ik de neiging om iets té ingewikkeld te maken. Met het
waterballastsysteem was ik daar ook een beetje bang voor, maar dat
lijkt goed te gaan. Met een dyneema lijntje via wat katrolletjes
zijn de bailers goed te bedienen. Wel had ik beter de boutgaten voor de
bailers kunnen
boren en verzinken voordat ik alles ging verven, want de verzonken
gaatjes hadden nu alsnog wat verf nodig. Nu moest ik toch nog wat
kleinere onderdelen en ook de zalingen verven, dus dat kon ik een
moeite. Ik had te weinig tijd om genoeg lagen aan te brengen, dus dat
klusje is nog niet af.
De achterste maststeun moet van aluminium gemaakt worden. Omdat mijn
kajuit en dakluik wat hoger zijn dan standaard heb ik eerst maar even
met een model gecontroleerd of de speling tussen mast en dakluik genoeg
is. Dat is
zo. Zo kwam ik er achter dat ik nog geen ontwateringsgaatjes had
geboord voor de achterste mast steun. Ook dat had ik liever gedaan
voordat de boot geverfd werd. Zo kom je elke keer weer kleine klusjes
tegen die gedaan moeten worden en die veel tijd kosten.
30 nov
2019
De volgende stap was
het dekbeslag. Voor de meeste onderdelen op het dek
had ik de gaten al eerder voorgeboord, het schuim rond het gat weg
gefreesd en dat weer opgevuld met epoxy. Dat alles om eventueel
inwateren tegen te gaan. Nu kon ik direct de gaten voor de onderdelen
doorboren en kijken of ik de goede bouten had besteld. De positie van
de mastvoetpin kon ik met wat malletjes en een pvc pijpje overnemen op
de maststrijkvork. Daarmee kon ik nu de plek van de beugels bepalen en
daar de gaten voor boren. Ook kon ik nu de precieze lengte van de giek
bepalen. Ik had 'm bewust iets te lang gemaakt. Afzagen is makkelijker
dan bijplakken en er moest 8 cm af. Ook daar kon ik de gaten voor het
beslag nu boren en tappen. Ook op de zijkant van de romp en voor een
paar onderdelen op de drijvers moest ik nog gaten voorboren.
Uiteindelijk heb ik in één keer al deze gaten weer met ingedikte epoxy
opgevuld.
Tussendoor heb ik alle kleine onderdelen die nog
moeten worden geschilderd verzameld en waar nodig geschuurd. Ook het
roer en het zwaard moeten nog, trouwens. Omdat ik de diamantverstaging
niet van de zalingen kan halen is spuiten van deze onderdelen geen
optie. Eerst de oude verflaag eraf geschuurd en in de epoxyprimer
gezet.
10 nov
2019
Na het
terugschuren van de
epoxyprimer was de mast klaar om geschilderd te worden. Ik nam
tegelijkertijd de giek, trampolinebuizen, boegspriet en masthijspaal
mee. Allemaal in muisgrijs. Ik heb een Wagner W560 maritim gebruikt om
te spuiten en dat werkte goed. Alleen de laatste laag clearcoat
vloeide niet helemaal glad uit. Vooral op de mast zat er wat
variatie in. Mocht me dat later tegenstaan, dan moet ik dat maar wat
terugschuren en met de hand een laag erop rollen.
Daarna was het
tijd om de romp af te plakken voor de Kiwigrip.Het kost best wel tijd
om alles netjes om het dekbeslag heen af te tekenen. Na het uitsnijden
van de lijnen goed schuren en de rest afplakken. Het oprollen van de
Kiwigrip was zo gebeurd. Wel heb ik afzonderlijk de bakboord en
stuurboord kanten gedaan, omdat ik anders er niet goed bij kon. Ook nu
weer snel uitharden door de schuur op te warmen. Ondertussen kon ik dan
wat schuurwerk doen aan de laatste kleine onderdelen die nog
geschilderd moeten worden.
19 okt
2019
Veel
kleine klusjes samen kosten toch best veel tijd. De cheeky tang paste
goed, dus kon ik doorgaan met de voet van de mast. Het lummelbeslag zit
door de mast heen om de giek draaibaar te maken. Hier moest dus ook een
buis komen. Daarna verstevigingen gelijmd op de mast voor het
lummelbeslag, de mast rotatie limiter, val doorgangen en de invoer
geleiders voor het zeil. Voor de gennaker val heb ik een versteviging
voor de mast gelamineerd. Daar waar getapt moet worden heb ik aluminium
plaatjes aan de achterkant gelijmd. Uiteraard met de
natte-epoxy-schuurmethode. Nadat alles verlijmd was en de mast nog een
keer geschuurd, kon ik de mast in de epoxyprimer zetten.
Ik had Selden geleiders gekocht voor het zeil. Deze zijn te klein en ik
zal dus zelf wat moeten maken. Tevens bleek ook dat de pin van het
lummelbeslag te kort is . Ik had niet goed
rekening gehouden met de Delrin bussen en de verstevigingen op de mast.
Binnenkort weer wat draai- en boorwerk te doen dus.
Tussendoor natuurlijk ook nog wat andere klusjes gedaan uiteraard. Het
eerste onderdeel op de boot is gemonteerd :
De rollers voor het anker. Daarnaast
heb ik de grootzeilval gemaakt. Die wordt 2:1 en is dus 36 meter
lang. Tweederde hiervan is met mantel, en het
doorvoeren van de 6mm dyneema lijn was best een klus. De kuipvloer is
nu ook voorzien van Kiwigrip. Bij de uitlaat van de Webasto heater heb
ik BVM Heat Shield+ aangebracht. Dit is een keramische verf die de
achtergrond beschermt tegen hitte. De
verf heeft een erg groffe structuur. Ik ga proberen dat nog wat terug
te schuren.
3 okt
2019
Ik
concentreer me nu vooral op het werk aan de
mast. De meeste onderdelen voor de voorlijst zijn nu op hun plek
gelijmd. Daar waar een gat in de mast geboord moet heb ik deze eerst
voorgeboord vanuit de lokale versteviging. De rolgiek krijgt aan de
voorkant van de mast een slinger. Daar heb ik de nodige verstevigingen
aangebracht. Ook heb ik het bevestigingspunt voor de
maststrijkinstallatie op z'n plek gelijmd. Waar de verstaging wordt
bevestigd heb ik eerst een compressiebuis ingelijmd. Deze vlak
geschuurd en daarna de mof er overheen gelijmd. De buis wordt zo mooi
ingekapseld door de mof. De gaten voor de valblokken voor de screacher
en de gennaker heb ik ook uitgezaagd. Bij het gennakerblok zit geen
verdikking van de mast, dus daar moet ik zelf nog wat fabriceren.
Tussendoor heb ik ook de kuipvloer nog afgeplakt voor de kiwigrip.
19 sep
2019
Het
aftekenen van de randen van
de antisliplaag met een mal ging goed. Verder naar achteren gebruikte
ik een gebogen lat als mal. Daarna kon ik voorzichtig de tape snijden
met een mesje.
Kiwigrip droogt vrij snel en de afplaktape
moet verwijderd worden terwijl de verf nog nat is. Met 17ºC en 65%
luchtvochtigheid zat ik aan de grens van de applicatiegrafiek. Zo had
ik wel de tijd om rustig te werken. Ik had de boot in de schuur
uitgevouwen omdat er een ( kleine ) kans op regen was. Toen de kiwigrip
stofdroog was, heb ik de boot ingevouwen, de schuur dicht gedaan en de
dieselkachtel opgestookt, om zeker te zijn dat de maximale droogtijd
niet werd overschreden.
Het was al langer een wens om de
boegvanger te vervangen. Nu bleek dat de harde rollers het verfwerk
beschadigd hadden. Ik moet dus eerst repareren, voordat ik de nieuwe
vast kan bouten.
Alle
verstevigingen voor de mast zijn op maat gemaakt en de onderdelen voor
de voorlijst zijn geplamuurd en geschuurd, zodat ik daar weer verder
mee kan.
1 sep
2019
Het
verfwerk aan de boot was nog
niet helemaal klaar. De ankerbak en de opbergvakken onder de
kuipzittingen moesten nog geverfd worden. Na goed afplakken heb ik hier
twee lagen Double Coat op gerold. Dat wil niet zeggen dat al het
verfwerk nu klaar is. Een aantal kleinere onderdelen ga ik later nog
spuiten in een spuitcabine. De mast, giek en boegspriet moeten
natuurlijk ook nog.
Ondertussen heb ik ook alle verstevigingen
voor de voorlijst van de mast klaar om afgewerkt te worden. Aan de
achterlijst komen nog verstevigingen voor het lummelbeslag en de mast
rotatie limiter. Deze heb ik gelamineerd en daarnaast ook een vulstuk
voor mast hijs instalatie.
Ook ben ik begonnen met het afplakken
voor de Kiwigrip anti-slip. De drijvers hebben een dubbelgekromde vorm.
Een rechte vorm voor de antisliplaag gaat dan niet werken. Ik had het
idee om een vaste afstand van de lokale breedte te nemen. Dat ziet er
in beginsel goed uit. Het is echter onmogelijk om uit de vrije hand of
met een lat een mooie lijn te krijgen. Na wat opmeten ben
ik dus
maar begonnen aan een malletje. Dan weet je ook zeker dat de vormen
links en rechts symmetrisch zijn. Wordt vervolgd.
17 aug
2019
Voor het
eerst voortgang zonder
dat ik er zelf veel voor heb gedaan. Ik werd mooi op de hoogte
gehouden. Eerst is de boot in een primer gespoten. Die is nog weer
teruggeschuurd en daarna kreeg de boot 3 lagen double coat opgespoten.
Na een week uitharden kon ik vandaag de boot weer in elkaar zetten. Ik
was erg tevreden met het resultaat. Eenmaal thuis kwam ik er achter dat
de voorste beams behoorlijke muggenvangers zijn, dus die eerst maar
schoongemaakt.
2 aug
2019
Bij een
drietal bedrijven had ik
een offerte gevraagd voor het schilderwerk en kon vrij snel mijn keuze
maken. Ondertussen was het zaak de boot transportklaar
te maken. Ik zag een beetje op tegen het demonteren en monteren van het
vouwsysteem. Het leek me daarom het beste om dat bij de bouwschuur te
doen met al mijn gereedschap bij de hand en de drijvers apart te
vervoeren op een geleende trailer. Om het vouwsysteem te ontmantelen
had ik de drijvers en beams ondersteund, zoals voorgeschreven. Om de
pinnen te verwijderen had ik wat eenvoudig gereedschap gemaakt. Ook nu
ondervond ik weer het voordeel van de holle pinnen omdat ze zo veel
makkelijker eruit te trekken zijn. Bij demontage is het moeilijk te
zien of er spanning op het vouwsysteem zit. Je moet een beetje spelen
met de opstelling en een tikje met een rubber hamer kan helpen. Als de
pin muurvast zit, dan zit er gewoon te veel spanning op. Voor
stabiliteit heb ik de hoofdromp vastgelijnd op de trailer.
Nadat
ik met de heftruck de losse linker drijver had opgetild kwam ik er
achter
dat, met de beams omhoog gedraaid, de ligging van de drijver in de
draagbanden onstabiel is. Door een windvlaag draaide de drijver
plotseling op z'n kop. Gevolg: schade aan het plamuur van de
beameinden. Balen!
Tevens kwam ik erachter dat ik geen stabiele positie kon vinden op de
trailer. Toen de drijvers maar weer gemonteerd en dat ging veel
gemakkelijker dan gedacht. De steunen onder de drijvers zijn niet
nodig. Met de heftruck kun je de drijver eenvoudig op precies
de
juiste hoogte brengen en dan de steunen onder de beams plaatsen. Zo kun
je eenvoudig de gaten van het vouwsysteem uitlijnen en de pinnen op hun
plek duwen. Ook bij het demonteren heb je zo meer controle.
Ik durfde het nu wel aan om de boot in z'n
geheel naar de spuiterij te brengen. Eerst moest ik nog wel snel de
drijversteunen ( tijdelijk ) omwikkelen met vloerbedekking en monteren
op de trailer. Voor het eerst de weg op met de boot was een anticlimax.
De boot lag stabiel achter de auto, ondanks vrij stevige wind En het
geheel weegt minder dan een caravan. Bij de spuiterij aangekomen hebben
mijn dochter en ik in drie uur tijd de boot gedemonteerd.
Na lang zoeken heb ik lijnen gevonden voor de schoten. Ik houd erg
van swiftcord achtige lijnen. Deze zijn soepel zonder te kinken en
liggen lekker in de hand. De meeste zijn echter niet dikker dan 9mm te
krijgen, behalve de Robline Racing Pro. 11mm voor de grootschoot en 9
voor de fok.
20 juli
2019
De
epoxyprimer van de kuip moest nog gladgeschuurd worden. Na
deze klus
was de boot schilderklaar.
Ondertusssen kon de mast van z'n plek naar
beneden getakeld worden. Hij was vrij stoffig
. Na stofzuigen en ontvetten kon ik
beginnen met het afschuren van de oude verflagen. Dit moet voorzichtig
gebeuren omdat ik niet door de koolstof heen wil schuren. Voor de
verstaging en andere bevestigingspunten moet ik een aantal
verstevigingen maken. Daarvoor met wat vacuumfolie de mast afgeschermd
en als
mal gebruikt.
De trailerbak zit nu definitief op z'n plek. De boot kon nu voor het
eerst naar buiten en op de trailer geplaatst worden. Ook konden nu voor
het eerst de drijvers volledig worden ingevouwen. De ingevouwen breedte
is precies de maximaal toegestane 2m55. De ontwerpbreedte is 2m50, maar
ik heb de hoofdromp iets breder gemaakt .
Onder de drijvers moet nog ondersteuning komen. Van 9 mm watervast
hechthout heb ik licht gekromde balken gelamineerd en daarna gebeitst.
Ik plaats ze nog niet, want de drijvers moeten er eerst nog weer af om
gespoten te worden. Ook ben ik niet tevreden over de boegvanger. Ik heb
deze ondertussen wat lager geplaatst zodat de romp daadwerkelijk
gesteund wordt, maar ik wil 'm eigenlijk vervangen door een rubberen
klos. Daarvoor moet ik de liersteunconstructie wel aanpassen.
26 juni
2019
De
coppercoat op de drijvers was inderdaad gladder. Bij de kiel had ik
echter een te dunne laag aangebracht, dus ik moest direct wat extra
aanbrengen. Het zelfde gold voor een paar plekken op de hoofdromp.
Terwijl dat aan het uitharden was heb ik de waterlijn
aangebracht. Drie lagen muisgrijs en één laag UV doublecoat. Ik had wat
onderdelen klaargelegd om overtollige verf voor te gebruiken maar had
de benodigde hoeveelheid vrij goed ingeschat.
Ook
heb ik gewerkt aan de trailer. De trailerbak
is nu tijdelijk bevestigd. Er moesten een paar blokken gemaakt worden
ter ondersteuning, omdat de balken van de wielassen wat lager zitten
dan de andere balken. Hiervoor kon ik wat afvalstukken voor gebruiken,
vooral van de eerste ( te zware ) poging om de motorophanging te maken.
Deze blokken hebben een laag epoxy en daarna een laag doublecoat
gekregen om inwatering tegen te gaan.
Daarna kon ik de coppercoat een laatste schuurlaag geven. De
reparatieplekken blijven goed te zien. Zowel de originele coppercoat,
als ook de plekken met gewone epoxy.
10 juni
2019
Het
opbrengen van de coppercoat op de drijvers ging vrij makkelijk en ik
bereikte een
gladder resultaat dan bij de hoofdromp. Of dat echt ook zo is merk ik
als ik het geschuurd heb
. Ook nu viel het me op dat de gepubliceerde
volumemengverhouding ( 1 deel hars + 1 deel harder ) niet klopt. Voor
grotere boten wordt gewoonlijk een liter epoxy per keer aangemaakt en
hoef je niet af te meten. Ik moest
dit in delen doen en had nauwkeurig gewerkt, maar kwam weer hars
tekort. Waarschijnlijk zit er toch minder dan een halve liter in het
bakje en kon ik maar vier lagen aanbrengen. Zodoende hield ik ook wat
koper over. Dat is op zich wel
makkelijk voor als ik een plek wil repareren. Dat moet dan wel met
gewone epoxy.
De coppercoat moet vrij lang uitharden voordat je het goed kunt
schuren. Daarom eerst de primer op de drijvers geschuurd. De overgang
tussen de zijkanten en de later geschilderde bovenkant moest glad
worden geschuurd. Met strijklicht kun je goed alle imperfecties zien.
Daarna begonnen met het gladschuren van de coppercoat op de hoofdromp.
Eerst heb ik 120 grit papier gebruikt. Vooral het schuren van de
onderkant is vrij zwaar werk, maar ik ben nu ruim halverwege. Door de
harde epoxy en het koper
ga je vrij snel door de schuurschijven heen. Het moet er uiteindelijk zo
gaan uitzien.
23 mei
2019
Na de
vorige update heb ik veel tijd verloren door griep, vakantie en andere
zaken. Tussendoor kon ik wel wat werk doen aan de boot. Een aantal
steunen, blokken en lieren moet onderdeks ondersteund worden door een
plaat
multiplex. Die platen heb ik met epoxy geimpregneerd en voor zover
mogelijk daarna op hun
plek gelijmd. De binnenkant van de drijvers bij de luiken heb ik met
epoxyprimer wit geschilderd. Dat had ik achteraf moeten doen voordat ik
de drijvers op elkaar lijmde. Dat was makkelijker geweest en ik had een
mooier resultaat gekregen.
Het interieur is geschilderd. Dat is nu klaar. De zwaardkast heb ik
muisgrijs gemaakt en valt daarom minder op in de kajuit als er straks
ook kussens in zitten. Deze kleur gaat hier en daar nog vaker
terugkomen.
De
boot staat nu op
steunen om de waterlijn op de drijvers te kunnen aanbrengen. Om te
zorgen dat de upper folding struts niet te zwaar belast worden heb ik
de kop van de beams klem gezet op de CMM's. Hier komt later nog een
vulstuk om de compressie op te vangen.
Ook
op de drijvers
komt coppercoat onder de waterlijn. Ik kwam er achter dat de bokken
wat krassen hadden gemaakt in de coppercoat en de onderliggende
plamuurlaag van de hoofdromp. Achteraf had ik meer lagen vloerbedekking
moeten gebruiken op de steunen. De schade heb ik gerepareerd en daar
kan nu ook coppercoat op.
Het aanbrengen van de afplaktape voor de waterlijn ging het makkelijkst
op mijn rug liggend op een karretje.
28 feb
2019
Tijdens
het passen van de trampolinebuis was ik erachter gekomen dat de maat
niet klopte. De diameter was te klein, 48 i.p.v. 52 mm. Dat scheelt
niet veel, daarom was het me eerst ook niet opgevallen, maar is toch
20%
minder stijf. Hoewel ik de buis al twee
jaar
geleden gekocht had, was een belletje naar Ceilidh
voldoende en kon ik de buis inwisselen voor een nieuwe. Uitstekende
service! De steunen die
ik gemaakt heb, passen nu perfect.
In het begin was het nog koud en heb ik ook een paar klusjes thuis
gedaan. Om de loodverwaarde ankerlijn aan het anker vast te maken heb
ik een hybride
dyneema knoopsplits
gebruikt. Supersterk, slijtvast en makkelijk te controleren op
beschadigingen. Ook heb ik een softshackle gemaakt gemaakt voor het
trailer oog en de landvasten op maat gemaakt en van gesplitste lussen
voorzien.
Ik had ergens gelezen dat voor wedstrijden een preekstoel van 60cm
hoog
vereist is. Ik was niet helemaal zeker over de vorm en heb van PVC buis
een proefstuk gemaakt. Het bevestigde mijn twijfels. Niet mooi. Vandaar
dat
ik een tweede, iets lager en kleiner,
proefstuk heb gemaakt. Die vorm bevalt mij wel en de afmetingen zijn
vergelijkbaar met die van de productie
F-22.
Het maken van de preekstoel was een deceptie. Met een pijpenbuiger
kreeg ik geen beweging in het metaal. Achteraf was een
wanddikte van 2mm misschien toch wat te veel om met de hand te buigen.
Een gehuurde electro-hydraulische
machine moest uitkomst bieden, maar maakte slechts
een vreselijke knik in de buis. Ondanks dat ik eerst de buis vol had
laten lopen met zand. Vandaar dat ik het werk toch maar ga
uitbesteden.
Omdat de buitentemperatuur snel omhoog ging, kon ik het laatste deel
van de buitenkant in de primer zetten. Ook kon ik de binnenkant van de
kajuit gaan schilderen. Dat gaat in etappes en omdat alles minimaal
drie lagen nodig heeft, kost veel tijd. Het is de bedoeling om de delen
die nu nog ongeschilderd zijn, grijs te maken. Ik twijfel alleen nog
over de CMM bakken.
31 jan
2019
Het werk
aan de boot schiet nog steeds niet op, maar voortgang maak ik wel. De
trampolinebuizen moeten op
twee plekken ondersteund worden op de drijvers. Daar had ik mallen voor
gemaakt. Ik heb de steunen gemaakt van koolstof in sandwich met schuim
en glasvezelplaat. Dat moet sterk genoeg zijn.
Ik ben toe aan de epoxyprimer voor de beam-drijver overgangen en kan de
binnenkant van de romp gaan
schilderen. Daar is het nu wat te koud voor. Daarom ben ik verder
gegaan met het aftekenen van alle gaten voor de onderdelen die op het
dek komen. Ik kan ze daarna vullen met epoxy en weer voorboren.
Zodoende hoef ik dat niet meer te doen nadat de boot geschilderd is.
Een tijd terug, voordat ik ging plamuren, had ik foto's gemaakt van
alle HD schuim. Daardoor kon ik nu makkelijk bepalen waar ik de gaten
moest boren. Ook heb ik een buigplan gemaakt voor de preekstoel. Als
die klaar is kan ik ook de gaten daarvoor voorboren in de boegvleugel.
In
eerste instantie beschermde ik de romp met ducttape om makkelijk te
kunnen aftekenen en boren. Als je die wat langer laat zitten laat het
toch behoorlijk wat lijmsporen na. Had ik kunnen weten .
Uiteindelijk toch maar weer
overgestapt op potlood. Bij het vullen met epoxy straks goed oppassen
dat ik niet mors...
|
|
|