Deze website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.

home
boot
waarom
home
home
gastenboek
deel1
deel2
deel3
deel4
deel3
deel6
2017
2017
2019


Als u op de hoogte wil worden gehouden van wijzigingen, stuur dan een prive bericht via het gastenboek.



union jack
Bouwverslag 2018

30 dec 2018
Door werk en gezondheidsproblemen lag het werk aan mijn bootje lange tijd vrijwel stil. Deze maand kon ik voor het eerst weer aan de slag. De diagonale versteviging onder de trampolines worden op de drijvers vastgezet met een dyneema padeye. Daarvoor heb ik intern nog wat versteviging vastgelijmd. Daarna kon ik beginnen met plamuren en schuren. Door alle randen en overgangen kostte dat best nog wel wat tijd. Omdat de temperatuur behoorlijk gedaald was moest ik tussendoor ook nog steeds wachten. Tijd voor wat andere klusjes tussendoor.
 
De trailerbak heb ik geverfd. Hiervoor heb ik de IJsel stofgrijs gebruikt, met als verwachting dit ook voor de boot te gebruiken. Uiteindelijk is dit toch té grijs, dus daar moet ik toch nog iets anders voor zoeken. Daarna heb ik watervast tapijt geplakt op de bak en de langsbalken vastgelijmd en gebout. De trailerbak is nu klaar om op de trailer vastgemaakt te worden.

De beams worden met een bout op de CMM's vastgezet middels een tussenplaatje. Die zit weer met twee bouten door de CMM heen. Om de exacte positie te bepalen heb ik een stukje schuim in de CMM vastgezet met smeltlijm. Daarna het gat doorboren, en dat gat weer gebruiken om de twee gaten in de CMM te boren. Ik wou dit eerst met een kolomboor doen, om het zo vertikaal mogelijk te doen. Dat ging niet, omdat de Upper Folding Strut in de weg zit als je de beam genoeg omhoog wil tillen. Uiteindelijk ging het met een tweede set ogen en een geodriehoek ook goed. De passing van de bouten was goed. Ik heb de gaten nog iets uitgevijld en van binnen met epoxy bestreken om vochtinsluiping tegen te gaan. De passing van de beams om de CMM's was niet 100%. Theoretisch moet alles natuurlijk precies passen, maar in de praktijk zit er hier en daar toch één of twee milimeter tussen. Dat heb ik opgelost door lijm van een mengsel van katoen, aerosil en epoxy er tussen te smeren en de beams op hun plek te bouten. Er is nu overal goed contact.

De trampoliebuizen zijn volgens tekening van aluminium met een flens aan het eind vastgelast. Ze worden dan vastgebout aan de beams. Ik heb een tijd geleden koolstof buizen gekocht. Deze zijn veel stijver. Hiervoor heb ik koolstof houders gemaakt. In eerste instantie wat te groot, omdat ik de precieze bevestigingsplek nog moest bepalen. Toen het plamuren klaar was heb ik ze op de beams vastgeklemd en uitgelijnd met de gekromde zwaarden en met het drijverluik. Nadat ik tevreden was over de plek heb ik ze op maat gemaakt en vastgelijmd. Daarbij heb ik ook aan de buitenzijde van de romp de versteviging voor de padeyes verlijmd.

Gaten voor onderdelen die op de boot bevestigd moeten worden moeten altijd met een epoxymengsel verstevigd worden. Ik heb daarvoor de eerste gaatjes geboord, voor het lager van de helmstok. Er zullen nog vele volgen.

foto foto foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto foto foto



30 sept 2018
Na een lange vakantie had ik vanwege mijn werk weinig tijd om aan de boot te spenderen, maar langzamerhand kon ik toch wat klussen klaren.

Met de drijvers ingevouwen was het eenvoudig om voorovergebogen in de drijvers de achterkant van de voorste beams aan de binnenzijde te lamineren. Het kostte minder moeite dan ik had verwacht.

Daarna werd het tijd om de tijdelijke openingen bij de achterbeams dicht te maken. Eerst heb ik de drijvers beschermd met twee lagen plastic en daarna een flens van glasvezel gelamineerd aan de onderkant van de luikjes. Om deze goed vast te lijmen heb ik een stelling gemaakt van de oude drijversteunen. Als laatste kon de buitenkant gelamineerd worden. Hiermee is de laatste lamineerklus aan de drijvers klaar.

Ondertussen kwam ik erachter dat het flexrubber van de helmstokverlenger een stuk groter is dan ik dacht. Daarom moest er een koolstof plaatje opgelijmd worden.

foto foto foto foto foto foto


22 juli 2018
Om de drijvers aan de beams te kunnen lijmen, heb ik een aantal oude steunen omgebouwd om de drijvers te kunnen ondersteunen. Deze staan namelijk niet vertikaal, maar onder een hoek van ongeveer 9 graden. Daarna kon ik de drijvers omhoog tillen, ondersteunen en uitlijnen zodat bakboord en stuurboord symetrisch waren. Daarbij moest ik wel oppassen dat ik de uitlijning van de beams niet verstoorde.

Om de beams aan de drijvers vast te lijmen had ik maar heel beperkte werkruimte. Veel werk moest met de hand en op gevoel, omdat er te weinig ruimte was voor een schuurmachientje. Ook met een spiegeltje had ik geen zicht op wat ik deed, omdat mijn arm in de weg zat tijdens het werken. Wat wel werkte, was tussendoor veel foto's maken met mijn telefoon. Een boroscoop camera was handiger geweest, denk ik.

Na het vastlijmen moest ik wéér schuren en voorbereiden voor de verstevigingen met glasvezel.Nadat bijna alle naden verstevigd waren kon ik de steunen verwijderen en de drijvers invouwen. Dit ging gelukkig erg soepel. Ze kunnen nog niet volledig invouwen omdat de steunen van de romp in de weg zitten.

Nu moet ik de achterkant van de voorste beams nog verstevigen. Daarvoor moet ik in de drijvers kruipen en dat gaat het makkelijkst als ze ingevouwen zijn, hoewel het ook dan nog erg krap is, maar ik pas er net in.



Na de bestelling van mijn dek hardware moest ik een paar aluminium conische moeren aanpassen. Daarna waren alle delen klaar om geanodiseerd te worden en hoop ik ze binnenkort weer op te kunnen halen.

foto foto foto foto foto foto foto



30 jun 2018
Veel foto's deze keer. Niet dat ik zoveel gedaan heb, maar ik had wel veel zichtbare voortgang. Het mooie weer bleef aanhouden, maar voordat ik de laatste delen in de primer kon zetten, moest ik eerst gaten frezen in de trampolinebuizen. Het malletje kon ik met latten vertikaal klem zetten. Dit werkte perfect.

De afwerking van de giek was ik niet tevreden mee, dus na wat plamuren kon deze meegenomen worden in de laatste primerbeurt. Daarna ontkwam ik er niet aan om toch weer te gaan schuren om de high build primer weer glad te krijgen.

Ondertussen was ik begonnen met het klaarmaken van het vouwsysteem. De kunstof bussen waren wat te krap voor de pinnen. Bij de bouw van de beams had ik daar al last van. Gelukkig had ik een tijd geleden een bulletin van Ian Farrier gelezen waarin beschreven stond dat de pinnen zonder veel moeite in de bussen horen te schuiven en dat het OK is om de binnenkant met schuurpapier voorzichtig te ruimen.

De steunen van de hoofdromp heb ik verbouwd en op wielen gezet. Hierna kon ik de romp verrijden en midden tussen beide drijvers zetten. Voor de ondersteuning van de beams had ik enige tijd geleden al vier steunen gekocht. Eerst heb ik ze gebruikt om met mijn laser waterpas de romp goed neer te zetten. Daarna kon ik de beams plaatsen en de upper folding struts vastpinnen. Daarna de beams waterpas gezet en uitgelijnd. Omdat ik de pinnen hol had gemaakt, waren deze uitstekend te gebruiken om de scharnieren precies uit te lijnen. Dat kwam allemaal goed uit. De beams hebben echter nog wel wat bewegingsvrijheid, zolang ze niet zijn verlijmd met de drijvers. Daarom heb ik wat latten vastgeklemd op de beams.

Ik was tevreden met de passing van het vouwsysteem en de beams. Alleen de kier tussen de beams en de CMM's was iets krapper dan verwacht ( het zou 3 - 9 mm moeten zijn), maar net voldoende. Van tevoren had ik verwacht dat ik hulp nodig zou hebben voor het uitlijnen van de beams en de lower folding struts. Door met een latje de struts te steunen, maar ook de bouten vast te klemmen, kon ik dit uitstekend alleen doen. Alleen voor het vastbouten van de brackets had ik hulp nodig.

Als laatste heb ik de drijvers klaar gemaakt voor het ontvangen van de beams. Er zijn twee extra gaten in het dek om de achterste beams aan de binnenkant te kunnen lamineren. Deze had ik in 2012 bij de bouw van de drijvers al gemarkeerd. De uitsparing voor de beams heb ik met hulp van een malletje op maat gemaakt en alle opppervlaktes geschuurd.

foto foto foto foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto foto foto foto


31 mei 2018
En toen werd het plotseling mooi weer. Veel warmer dan normaal en ideaal om de boot te schilderen met de schuurdeur open. Omdat ik zelf de coppercoat wou aanbrengen heb ik toen de romp op z'n kop gedraaid en eerst primer aangebracht. Voor de trailerbak had ik Awlgrip 535 gebruikt. Voor de romp had ik Nautix HPE high build primer gekocht. Dit werkt véél fijner, is niet zo dun en heeft veel minder oplosmiddelen.

Omdat de HPE zo fijn werkt en het mooie weer aanhield ( warmste meimaand ooit ) heb ik mijn plan weer omgegooid en ben direct met de high build primer begonnen. Ik heb het grootste deel nu gedaan. Op een paar plekken had ik nog wat kleine oneffenheden. Deze heb ik opgevuld met Nautix watertight epoxy filler. De rompen zijn onder het dekniveau glad geschuurd. Dat kost ook nog best wel even tijd, want je schuurt zo door de dunne laag primer heen. Dus eerst met een stuk versleten 80 grit schuurpapier de onvermijdelijke randjes en druppels weggeschuurd, daarna 180 grit met de plank en de excentrische schuurmachine en uiteindelijk 240 grit met de Rupes. De rest van het schuurwerk kan wachten tot er weer regendagen zijn smile

Nog een paar verfdagen te gaan.
 
foto foto foto foto foto foto foto foto



30 apr 2018
Een algemeen aanvaarde wijsheid onder zelfbouw bootbouwers is dat er geen einde lijkt te komen aan het plamuren en schuren. Op een gegeven moment moet je gewoon stoppen. Ik had bedacht dat ik dat nu wel zou kunnen zeggen, maar heb het net niet gehaald. Een van de oorzaken is dat ik de lastigste en meest zichtbare delen van de hoofdromp tot het laatst heb bewaard. Helemaal perfect hoeft niet, maar ik wil wel even mijn best gedaan hebben. En twee weken extra maakt toch niet uit op de 7 jaar die ik nu al bezig ben.

Toen ik het dekluik nog een keer paste, was ik niet tevreden. Blijkbaar had ik teveel weggeschuurd van de opstaande rand. Dus, de rand verbreden, verstevigen met een glasmat en nog een keer wat plamuur er op. Het ziet er nu een stuk beter uit. Ook was ik niet tevreden met de rechte vlakken van de CMM's. Die dingen zijn sowieso een drama om strak te krijgen. Ik snap nu wel waarom Ian indertijd voor de F32 en de F22 overgestapt is op voorgeproduceerde vormdelen uit een mal.

Voor het schuren en plamuren aan de kuip is het handiger om de boot op z'n kant te houden. Ook werd het nu tijd om de luikjes in de kuipzitting op maat te maken en de scharnieren te verlijmen. Ik heb hiervoor 5 minuten epoxy gebruikt. Dit is iets minder sterk dan gewone epoxy. Het idee is dat, als iemand op het deurtje gaat staan, de koolstof scharnieren gewoon afbreken, en er verder niets kapot gaat. De wandputting voor het voorstag heb ik pas gemaakt voor de ELHF rolfok.

Na 7 jaar trouwe dienst heeft mijn 12V Sears multitool de geest gegeven. Ik denk dat de koolstofborsteltjes op waren.

Tussen het schuren en plamuren door heb ik de trailerbak in de primer gezet. De bovenkant wit, de onderkant grijs. De onderkant heb ik nog een extra laag gegeven en een laag blanke double coat. Ik had dit allemaal nog liggen en het was over datum, dus kon ik het mooi hier voor gebruiken. Het viel me op hoe veel oplosmiddelen er in de twee componenten verven zit en hoe lang die geur in de schuur blijft hangen. Mijn schuur is goed geïsoleerd, maar daarmee ook niet zo goed geventileerd. Ik was eerst van plan om de hele romp zelf in de high build primer te gaan zetten, maar dat lijkt me nu niet zo'n goed idee. Dat betekent ook dat ik mijn werkvolgorde iets ga veranderen en de primer even uitstel.

foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto


31 mrt 2018
Terwijl mijn freesbank de frames voor de trailerbak aan het frezen was heb ik een lat ter versteviging op de bak gelijmd. Uit de restanten die na het frezen overbleven heb ik vormstukken gemaakt waarmee de frames op de balken worden bevestigd. Na het verlijmen van de frames met de vormstukken heb ik deze vastgeschroefd op de balken en de samenstelling op de romp gelegd en verlijmd. Om de stijfheid van de bak te verhogen heb ik zijstrips op de bak gelijmd. Daarna kon de boel van de romp af om alle lijmranden te verstevigen met glasvezel. De bak is nu klaar om geschilderd te worden.

Ondertussen kon ik binnen in de romp op nog wat lastig te bereiken plekken de glasvezelstructuur dichtplamuren. De rest van het interieur is teruggeschuurd en moet hier en daar nog wat bijgewerkt worden. Buiten op de romp heb ik de onderkant van de ankerrolhouder vastgelamineerd. Daar kon ik nu mooi bij. Toen de trailerbak van de romp af ging kon ik nog wat hoekjes en randen van de romp in vorm schuren.

Het moment van schilderen komt dichterbij. Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik qua kleurstelling wil. Onder de waterlijn staat het wel vast. Dat wordt coppercoat. Boven de waterlijn zijn er nog drie mogelijkheden over. Een donkerblauwe romp met wit dek, zoals deze Engelse F-33, vind ik erg mooi. Nadeel wel is dat de romp erg strak moet zijn, omdat je alle oneffenheden ziet. Iets lichter kan ook wel, maar vind ik minder mooi. Uiteindelijk zal het wel wit worden, met lichtgrijze anti slip op het dek, eigenlijk de standaard farrier kleur op de F-22. Wit is veel vergevender voor oneffenheden en ik kan altijd nog met PVC wrapfolie een kleur geven aan de buitenkant van de drijvers. Een vriend van mij raadde mij DC831 stofgrijs aan als kleur. Die ga ik eerst op de trailerbak aanbrengen om te kijken hoe het bevalt.

De wandputtingen op de drijvers heb ik op maat gemaakt. het lummelbeslag voor de giek is klaar. Ook alle aluminium conische moeren zijn gemaakt. Binnenkort kan alles geanodiseerd worden.

foto foto foto foto foto foto
foto foto foto foto foto foto


28 feb 2018
Het uitharden van de epoxy met die lage temperaturen duurt wel even. Feitelijk komt het tot stilstand, totdat ik de schuur weer opwarm om te kunnen werken. Daarom werk ik afwisselend aan verschillende klusjes en heb ik de romp op z'n zij gedraaid om in de kajuit een aantal anders lastig te bereiken plekken te plamuren. Ook heb ik de kuip en het dek verder afgewerkt met plamuur. Dek en kuip moeten wel strak qua vorm zijn, maar hoeven niet superglad te zijn, omdat 99% wordt afgewerkt met kiwigrip ( dek en kuipvloer ) of EVA schuim antislip ( kuipzittingen ). Bij de kuipvloer heb ik daarom ( behalve aan de randen ) alleen de glasvezelstructuur gevuld. Ook heb ik de passing van het zwaard weer gecheckt. Dat was maar goed ook, want er ik had te veel plamuur bij de achterlijst in de zwaardkast opgebracht. Een beetje schuren en het was weer goed.

De giek is klaar om in de primer gezet te worden. Eén onderdeel is nog niet klaar, en dat is het lummelbeslag. Ik kwam er achter dat daarvan ook nog een onderdeeltje mist, dus dat moet ik zelf nog maken. Qua kleine klusjes heb ik de anker rol houder ook op z'n plek gelijmd en tevens de wegneembare stijl afgemaakt. Deze moet nog wel geplamuurd worden.

Ondertussen ben ik ook begonnen aan de trailerbak. Voor de spanten heb ik een plaat multiplex gelamineerd. Deze keer geen peelply gebruikt, maar na het lamineren eerst een paar uur laten uitharden en toen geplamuurd. Na het opbrengen van de laatste plamuurlaag op de zijkant heb ik de romp op z'n kop gedraaid om deze als mal te gebruiken voor de trailerbak. Ik heb twee lagen plastic over de romp gespannen omdat ik zeker wilde zijn dat er geen epoxy door zou lekken en heb daar vier lagen glasvezel overheen geplamuurd.

Omdat het toch echt wel koud werd, ben ik ook weer wat aluminiumwerk op gaan pakken. Ik heb onderdelen gemaakt voor de tijdelijke stagen, die gebruikt worden om de mast te strijken, de mast rotatie limiter en ook een aantal aluminium conische 5mm moeren die onder het dek komen. 

foto foto foto foto foto foto foto foto foto foto


31 jan 2018
De drijvers zijn geschuurd en klaar voor de primer. Vooral de stuurboord drijver heeft nog wel een paar kleine plekjes waar ik nog met plamuur bij moet als dat klaar is.

De plamuur stroken op de zijkanten van de kajuit heb ik geschuurd en daarna opgevuld met plamuur. Na een aantal dagen uitharden kon ik weer schuren. Uiteraard waren er een aantal plekken die weer opgevuld moesten worden. Dit is nu aan het uitharden. 

Tussen het schuren door heb ik ook verder gewerkt aan de giek. Eerst moest ik de afstand van de mast tot de overloop meten. Het is de bedoeling dat de achterkant van de giek iets voorbij de overloop steekt. Aan de wind zal de spanning in de grootschoot de giek tegen de mast aan duwen en zo helpen bij de rotatie van de mast. Ook zal de spanning in de grootschoot afnemen als de overloop gelost wordt, waardoor dat weer makkelijker wordt. Na de meting kon ik de giek op lengte zagen. Het afgezaagde deel is mal voor het lummelbeslag. De einden van de giek heb ik aan de binnenkant verstevigd. Aan de schootkant heb ik binnenin eerst alluminium blokjes gelijmd, om de achterlijkhouder vast te kunnen schroeven.

De wegneembare stijl heb ik op maat geschuurd.

foto foto foto foto foto foto