Deze
website documenteert de voortgang van de bouw van mijn F-85SR trimaran.
|
Bouwverslag
2014
1 jan
2015
De was
heeft een smelt
temperatuur van 80 ºC. Ik kon de roercassette nét in de oven kwijt. Na
een tijdje was ie mooi op temperatuur en kon ik de meeste was eenvoudig
met een doekje weghalen. Er bleef echter nog wel een residue over.
Gelukkig hebben wij een Quooker. Het kokende water dat daar uit
kwam, samen met een afwasborstel, hielp om uiteindelijk alle was te
verwijderen. Op het roer zat ook nog wat was en een restant lijm. De
lijm kon ik goed verwijderen met 'Goo Gone'. De was kreeg ik ook mooi
weg met water uit de Quooker. Als bijkomend effect bleek dat er een
paar
kleine luchtbelletjes in het plamuur openbraken. Dat moet
nog wel even bijgewerkt worden.
Tijdens de Kerstvakantie kon ik
nog een paar kleine klusjes doen. De stuurhevels voor het roer zijn
gemaakt van 7mm HD schuim met aan beide zijden anderhalve mm koolstof.
Superstijf. De uitzetters voor het dakluik zijn gemaakt van 15mm
schuim, met aan beide zijden 3mm glas. Door deze panelen samen te
persen met een hoop lijmtangen kun je een veel hogere druk krijgen dan
met vacuüm. Het resultaat een is een mooi glad oppervlak en een hoge
vezel-hars verhouding. Daarna simpel de vormen met de freesbank
uitfrezen. Alle onderdelen voor de dekluikmal zijn ook uitgefreesd. Als
laatste kon ik bij Arno
nog mijn gekromde zwaarden ophalen. Die had ik een tijd geleden al bij
Ian besteld. Om vrachtkosten uit te sparen werden ze gezamelijk
verstuurd.
9 dec
2014
Het is
al weer vier jaar geleden dat ik in een lege schuur stond en daarna het
eerste bericht plaatste op mijn website. Sinds die tijd ben ik
behoorlijk opgeschoten en de schuur
staat nu vol. Op mijn website ben ik nu al weer aan deel 7
begonnen. Ik probeer elke pagina tot ongeveer 6 - 7 MB te beperken
Toen ik vorige week weer terug kwam van mijn
werk was de temperatuur zover gezakt dat ik de partytent weer in de
schuur moest zetten. Het werk aan de hoofdromp moet wachten tot komend
voorjaar. Dit had ik zien aankomen en er zijn nog een aantal wat
kleinere klussen die ik in de tent kan uitvoeren. Het gaat om de
katrolblokken voor de waterbalasttank, roercassette, overloopbrug,
kajuitdak en kajuitzittingen. Als ik aan het eind nog tijd over heb kan
ik ook nog de beams plamuren en schuren. Voor de beams moet ik ook nog
wat onderdelen maken.
Het lijkt wel alsof veel bouwers het dakluik gebruiken om af te wijken
van het ontwerp van Ian. Zelf heeft Ian voor de F-22 het ontwerp iets
vereenvoudigd ten opzichte van de F-82/F-85SR tekeningen. Ik kan het
ook niet laten om af te wijken, maar probeer zo dicht mogelijk bij het
ontwerp
van Ian te
blijven. De uitzetters worden niet van aluminium, maar van composiet en
krijgen een gebogen vorm, zodat het luik wat verder naar voren kan
schuiven. Ook wordt het luik wat hoger, zodat ik de instrumenten erin
kwijt kan.
Het werk aan de roercassette gaat in een aantal stappen. De
eerste twee zijn nu af. Het was niet mogelijk om vacuüm hier voor te
gebruiken, maar er is ook een andere mogelijkheid om tot een mooi strak
en glad resultaat te komen. Op de peelply heb ik een laag vacuüm
folie gelegd. Met de epxoy spreader kun je dan mooi alle
luchtbellen en bobbels wegstrijken. Het roer was beplakt met een vel
was om
ruimte te laten bij het lamineren. Na het uitharden de boel verwarmen
en het komt zo los. Nu het residu nog verwijderen..... .
Veel
zichtbare voortgang heb ik verder niet gemaakt deze week. Veel werk
bestond uit voorbereidingen voor de verschillende onderdelen.
23 nov
2014
De
voorkant van de romp is weer
een vrij grote klus. Deze keer heb ik bijgehouden hoe veel
tijd
het mij kost. Ik had al het glas en andere spullen al op maat geknipt.
Bij aankomst 's ochtends heb ik de verwarming opgestart, het schuim nog
een keer gezogen en ontvet met aceton. Ook wacht ik altijd tot het
laatst met het plakken van de tackytape op de vacuümfolie. Dit kostte
ongeveer en uur en geeft de romp de tijd om op temperatuur te komen.
Daarna epoxy mengen en lamineren, 2½ uur. Aanbrengen van peelply,
gaatjesfolie en bleederdoek, 1 uur. Plakken van de vacuümfolie op de
rand, 1 uur. Als laatste de pompen aansluiten en de tackytape
aandrukken met een roller en met de hand. Het grappige is dat je nu nog
geen lekkages hoort, maar het wel merkt als je een lekkage hebt
gestopt. De folie wordt wat verder aangedrukt en kleukelt hoorbaar. Na
een half uur begon de vacuüm meter te registreren en was de eerste
lekkage hoorbaar. Het zoeken naar lekkages wordt daarna makkelijker en
na nog een half uur bleef er nog één kleine lekkage over, in het schuim
en stond er 0,9 bar onderdruk op het laminaat. 6½ uur werk.
In
de tekeningen staat de mogelijkheid om waterballast achter in de romp
te hebben die je dan kunt vullen en legen met suction bailers. Het was
voor mij altijd onduidelijk hoe ik dan zo'n bailer moest bedienen. Van Tor Rabe
heb ik daar een enthousiast verhaal over gekregen. Hij gebruikt
Andersen super mini special bailers, die op afstand te bedienen zijn.
Ik heb besloten om die nu al in te bouwen omdat dat een stuk
makkelijker is. Deze bailer is gemaakt voor rompen die niet dikker zijn
dan 5mm. Vandaar dat ik twee stukjes uit de romp heb gezaagd en daar
een plaatje glasvezel in heb gelijmd. Dit moet ik nog onder vacuüm
vastlamineren.
Net als bij de bakboord romp helft, heb ik de
laag unidirectioneel kevlar handgelamineerd. Dit is een lastige klus
omdat kevlar lastig met epoxy te doordrenken is, hoewel deze kevlar
daar speciaal voor behandeld is. Daarna heb ik de bakboord romphelft
laten zakken en uitgelijnd bij frame 5. Dit is het belangrijkste frame.
Het is nu nog makkelijk om overal bij te kunnen en ik kon zo de spanten
goed plaatsen. Bij het hoofdspant heb ik een riggel gelamineerd om
later het spant tegen aan te lijmen.
De kuipvloer en bunk
lijnen kon ik zo overnemen met de laser waterpas. Wel heb ik eerst
gecontroleerd of de romp wel precies vertikaal stond. Dat was maar goed
ook, want hij stond 0,2º uit het lood. Dat lijkt heel weinig maar over
een breedte van ruim 2 meter is dat toch bijna een centimeter. Graag
had ik dit klusje nog afgemaakt, maar ik werd geveld door griep.
4 nov
2014
Mijn
dochter had nog een paar
dagen extra vakantie. Samen schuim vormen en vastschroeven gaat toch
een stuk sneller dan in je eentje. In een paar dagen zat het schuim er
in. Ik had de schuimoven opnieuw geïsoleerd en dat hielp wel. Anderhalf
uur na het opstarten was de temperatuur 85°
C en uiteindelijk liep het op tot de ideale temperatuur van 100°
C. Samen met het gebruik van de 3KW verfbrander verliep het buigen zeer
soepel. Uiteindelijk was een uurtje licht schuren genoeg om de romp
mooi vloeiend te krijgen.
Daarna
kost het plaatsen van de HD schuimstrip en het plamuren van alle naden
ongeveer evenveel tijd. Ongeveer 50 meter naad moest luchtdicht worden
geplamuurd. Dit heb ik weer in twee stappen gedaan. Dat werkt het
beste. De eerste keer werk in de plamuur diep in de naad en de tweede
keer maak ik het plamuur mooi vlak. De kans dat het plamuur twee keer
precies op dezelfde plek poreus blijkt is verwaarloosbaar. Nét voordat
mijn vakantie voorbij was en ik weer op pad moest voor mijn werk kon ik
het achterste deel van de romp lamineren.
17 okt
2014
Na
terugkomst van mijn werk kon ik aan de voorbereidingen voor het
lamineren beginnen. De uiteindelijke klus was mijn grootste tot nu toe.
In de morgen de romp schoonzuigen en ontvetten, de tackytape op de
vacuümfolie
aanbrengen en daarna de zak in twee delen op de romp zetten. Rond 12
uur kon ik de eerste epoxy mengen. Vijf uur later kon ik de zak sluiten
en het vacuüm aanbrengen. De jacht op lekkages duurde een half uurtje.
Hoewel ik langzame harder had gebruikt, was
dat nét op tijd. Daarna was de herfstvakantie aangebroken. Mijn
kinderen wilden me graag helpen en ik kon hun hulp goed gebruiken voor
het liften van de romp en het plaatsen van de frames voor de stuurboord
helft.
Tussendoor heb ik ook nog wat werk gedaan aan de onderzijde van de
kuipvloer. Dat is nu klaar. Voorlopig kan ik lekker doorwerken, omdat
ik nog vakantiedagen moet opmaken dit jaar.
29 sept
2014
Voor het
lamineren van de
buitenkant wil ik de boel zo glad mogelijk hebben. Dit
scheelt later weer plamuren, en mag dus wat extra tijd kosten. Ik
lamineer de buitenkant van de romp in twee keer, omdat het te
veel werk voor één keer is. Om te voorkomen dat epoxy onder de
tackytape kan komen, plaats ik de vacuümzak al aan de lage zijde voor
het lamineren. Het achterste 1/3 deel heb ik gelamineerd waarbij ik een
perfect vacuüm had. Voor het voorste deel ga ik een gedeelde zak
gebruiken, dat moet echter nog een week wachten..
Voor
de drijvers had ik 600 grams glaslegsel gebruikt waar ik niet tevreden
over was. Voor de hoofdromp ben ik overgestapt op 2 lagen 300 grams
weefsel. Nadeel is dat dit maar 100cm breed is en ik dus meer
overlappende stukken heb. Voordeel is wel dat ik de overlappen kan
verspringen waardoor ze minder omhoog komen en minder plamuur nodig
hebben om weg te werken. Dit weefsel is erg gemakkelijk
te plaatsten in de natte methode en volgt alle hoeken erg goed. De
onderste 40 cm laat ik vrij, zodat ik later de bovenzijde en onderzijde
na het samenvoegen nog kan lamineren met een stuk met volledige
breedte. Op deze manier krijg ik een vrij optimaal gebruik van het
glasdoek.
Tussendoor ben ik ook aan de slag gegaan met de onderzijde van de
kuipvloer. Een
stukje electriciteitsbuis, verstevigingen voor het
helmstoklage, een paar composiet ankersr
en drie verzaagde stukken rioolbuis om hengels, een pikhaak en de
masthijs installatie in
op te bergen. Deze zijn zo veel makkelijker aan te brengen dan na
montage in
de romp.
21 sept
2014
Mijn
vorige werkperiode was vrij
kort omdat ik een aantal vrije dagen heb opgenomen en daardoor lekker
door kon werken. Zodoende zit deze update vrij kort op de vorige. Na
het
tapen van de kuipzitting en hoofdspant was ik klaar met de binnenkant.
Om de romp wat stijver te maken heb ik een aantal latten ingelijmd.
Deze zijn verlijmd op wat afvalstukjes schuim dat weer op peelply
verlijmd is om later makkelijker los te kunnen halen.
Toen
werd
het tijd
om de romp uit de mal te halen. Daartoe moest ik eerst zo'n 2000
schroeven loshalen. De romp kwam vrij makkelijk los uit de mal. Het was
echter wel een toer om 'm in m'n eentje verder op te tillen. De romp is
niet echt zwaar, maar wel onhandig groot. Ik kon 'm net ver genoeg op
tillen om de tilband onder de romp door te halen. Daarna was het een
eenvoudig klusje. De
romp blijkt net als de drijvers mooi te balanceren bij frame
7.
Voordat ik de mal uitelkaar haalde heb ik nog alle latten afgetekend,
zodat ik de stuurboordromp straks precies spiegelbeeld kan maken. Ook
het
draaien was geen probleem met de twee takels. Daarna was het tijd voor
wat schuurwerk ( niet veel, want alles strookt mooi ) en het aftekenen
van de plekken waar de HD schuim
geplaatst moet worden, gevolgd door de uitsparing voor het raam.
Het standaard raam voor de F-85SR vind ik niet mooi. Ik
had zelf al wat anders ontworpen, maar Ian kwam met een erg mooi
ontwerp voor zijn nieuwe F-33 en F-22 productiemodellen. Hij was zo
vriendelijk om mij desgevraagd een CAD file van het F-33 raam toe te
sturen.
Probleem was echter dat, omdat de F-33 een stuk groter is, ik het raam
moest verkleinen tot 70% van de lengte. Het raam wordt dan vrij smal.
Vandaar dat ik besloot om wat te experimenteren met raamhoogtes.
Staande op een ladder maakte ik dan een foto om te kijken hoe het
staat. Uiteindelijk kwam ik uit op een goed resultaat bij een hoogte
van 85%. Daarna gebruikte ik het uitgefreesde negatief om een
verdieping van 6 mm in het schuim te frezen. Het raam heeft daardoor
ook rondom straks genoeg ruimte voor uitzetten en krimpen en zal
uiteindelijk nog ongeveer 2 mm uitsteken boven de romp.
10 sept
2014
Doordat
het dek vrij vlak is was
het afwerken zo gebeurd en was ik snel klaar om te lamineren. Van
tevoren had ik me nog afgevraagd hoe ik de
vacuümzak zou plaatsen; over de net gelamineerde zijkant óf langs
dezelfde plek
als voor de zijkant. Nadeel van de laatste optie was dat ik dan steeds
over dat
deel heen zou lopen, dus ik koos voor de eerste. Achteraf jammer, want
hoewel
ik de boel zo goed mogelijk had afgeplakt, is er tóch epoxy gelekt
onder de
tape waar die de ‘gunwale’ oversteekt. Daardoor werd het onmogelijk om
vacuüm
te krijgen. Geen echt probleem. Snel nog wat extra epoxy gemengd en de
peelply waar nodig ingesmeerd. Zodoende kreeg ik een mooi laminaat.
Jammer genoeg wel wat zwaarder dan wanneer ik wel vacuüm had kunnen
trekken.
Daarna
kon ik beginnen met het plaatsen van de resterende panelen. Het
achterschot van de ankerbak plaats ik later als één geheel. Vandaar dat
ik nu eerst weer een riggel gelamineerd heb, zodat dit schot later
makkelijk te plaatsen is. Ook heb ik de passing van de zwaardkast en
het kastje gechecked. Het kastje hoefde slechts licht te worden
afgewerkt. Past prima!
Bij de boeg is de romp erg smal en wordt
het heel moeilijk om deze delen aanelkaar te tapen. Ian suggereert
daarom om een vezelversterkte lijmrand te maken. Ik heb deze
gecombineerd met de versteviging die nodig is voor het waterstag van de
boegspriet.
De versteviging onder de genuarail heb ik onder vacuüm verlijmd en
daarna was ik toe aan het hoofdschot en de kuipzitting. Alles past
perfect. Alleen het hoofdschot heeft een kier bovenaan. Dat komt omdat
ik deze schuin heb staan ( net als in de F-82R ). Ik had daarvoor wel
gecompenseerd, maar blijkbaar niet genoeg.
23 aug
2014
Na een
bouwpauze van bijna 7
weken zijn de scholen weer begonnen en was het fijn om weer aan de slag
te gaan. Het schuim voor de romp zijkant zal er al bijna in. Het hoefde
maar weinig afgewerkt te worden en kon al snel gelamineerd worden. Met
de nieuwe vacuümtape had ik weer een fantastisch vacuüm. Daarna kon de
schuim voor het dek gelegd worden. Het voordek kon ik uit één stuk
maken. Hoewel de kromming maar klein is, kost het toch teveel kracht
voor de schroeven om die te houden. Dat vroeg even wat
overredingskracht met de verfbrander en mijn buigmal. Het schuim zit er
nu bijna zonder spanning in. De rest was ook zo gelegd en ik kon nog
net een eerste laag aanbrengen voor de naden.
Als test heb ik
twee van de composiet haken voor de wallas tank met vacuum verlijmd.
Het kost natuurlijk weer wat extra werk, maar ziet er heel mooi uit!
30 juni
2014
Het was
mijn bedoeling om voor de zomervakantie de linker romphelft helemaal in
de mal te hebben. Dat gaat niet lukken. Hopelijk brengt dat mijn
planning tot de winter niet in gevaar. Deze week heb ik niet veel
kunnen doen. Ik heb een lijmrand voor de voorpiek en de zitting
aangebracht. Samen bijna vijf meter lang. De passing van de panelen is
zeer goed. Ook heb ik een paar spanten ingelamineerd. Voor het
bevestigen van het tankje voor de wallas heb ik een paar composiet
haken gemaakt. Ik wil zo weinig mogelijk bouten en schroeven gebruiken.
Uiteindelijk kon ik beginnen met het schuim voor de romp zijkant. Omdat
ik de ramen wil verzinken heb ik dikker schuim gebruikt waardoor ik wat
krap zat in de 15 mm corecell. Daarom heb ik in eerste instantie wat
Airex gebruikt, dat ik nog had liggen. Het beviel echter niet. De
schroeven hebben daarin weinig houwvast. Dan maar weer een extra plaat
corecell kopen. De zijkant is slechts licht gekromd, maar verder
vooraan komt er wel een twist in. Daar heb ik maar wat smallere
plaatjes gebruikt.
13 juni
2014
Na
overleg met andere bouwers en op advies van Bouwmeester
Advanced Composites
ben ik overgestapt op Tygavac Sealant Tape AT 90B. Bij temperaturen net
onder twintig graden is deze tape véél minder stijf dan de Airtech
Airseal 2 die ik tot nu toe gebruikte, en plakt véél beter. Daarmee
durfde ik het aan om ook de voorzijde te gaan lamineren. Een grote
klus, met de grootste vacuumzak tot nu toe. In totaal ben ik 6 uur
bezig geweest. Het vacuüm krijgen van de zak was het makkelijkste deel
van de klus en dat was een grote
opluchting.
Langs de kiel moest nog een 6 meter lange strip
kevlar komen. Kevlar is moeilijk te bewerken. Met een gewone
schaar of een scherp mes krijg je het niet voorelkaar. Vandaar dat er
speciale ( hele dure ) kevlar scharen te koop zijn. Er is echter ook
trucje voor. De snijvlakken van een
goedkope schaar onder
90º
met een slijpsteen bewerken. Dan is ook kevlar zonder problemen te
knippen.
De kuipvloer en voorpiek worden pas ingelijmd als beide romphelften op
elkaar gelijmd zijn. De lijmrand moet dan nog gelamineerd moet worden
en er zijn een aantal plekken waar je anders haast niet bij kunt komen.
Hetzelfde geld ook voor enkele spanten. Om het later inlijmen
gemakkelijker te maken ben ik nu begonnen met het maken van lijmranden.
Alles is nu goed uit te meten met de laser waterpas en ik kan overal
goed bij. De pasvorm van de verschillende spanten en panelen is zeer
goed. Voordat ik begon met lijmen heb ik eerst ook de passing van het
belangrijke beam spant gecontroleerd.
De brandstof tank die bij mijn tweedehands Wallas 95 kookplaat zat, is
gemaakt voor een Farrier F-9, maar past precies op de plek die ik in
gedachten had. Ook hier geldt dat ik er nu goed bij kan.
29 mei
2014
Deze
keer had ik een aantal vrije
dagen aan mijn vrije periode vastgeplakt, zodat ik goed kon doorwerken.
Met een paar dagen lag al het schuim er in. Ik was erg tevreden over
het resultaat. Slechts een klein beetje schuren was nodig om hier en
daar een klein randje weg te werken. Met de föhn kon ik tot bijna bij
de boeg een zeer kleine curve krijgen. Verder naar voren moest ik de
plaat wat inkerven en bij de voorste plaat heb ik een stuk 15 mm schuim
ingelegd, dat later in vorm geschuurd werd, omdat de curve hier wel erg
klein is.
Daarna kon ik de naden plamuren. Dit heb ik, net als
bij de drijvers, in 2 stappen gedaan. Eerst een dunne mix om de naden
goed luchtdicht te krijgen, en daarna een wat dikkere om af te
plamuren. Het is zaak om de boel niet te dik aan te brengen. De
epoxyplamuur is veel harder dan het schuim, dus als je moet schuren,
dan schuur je gauw oneffenheden in het schuim. Rondom heb ik een flens
aangebracht om de tackytape op te bevestigen.
Onderwijl zette ik mijn freesbank aan het werk om schuim voor het
zwaard van Arno
z'n boot te frezen.
Uiteindelijk
kwam de grote dag om het achterste deel van de romp te lamineren. De
romp is te groot om in één keer te lamineren. Nadat ik klaar
was
met lamineren, kreeg ik problemen om vacuüm te krijgen. Ik kon geen
enkel lek vinden en had totaal geen vacuüm. Uiteindelijk heb ik de
folie er weer afgetrokken. De hars was echter al té ver aan het
uitharden om het laminaat nog verder met de hand goed te krijgen. Het
gevolg was dat ik een aantal plekken had waar het laminaat niet goed
gehecht had. Dit komt deels doordat de romp een S vorm heeft. Daardoor
is het lastig om het laminaat goed te krijgen, en zéker om de peelply
goed te krijgen. Je trekt aan één kant, waardoor aan de andere kant je
het laminaat los trekt.
Les voor de volgende keer: Nog langzamere hardermix gebruiken en de
peelply in smallere repen aanbrengen.
Daarnaast
ga ik een andere tackytape gebruiken. Ik heb de ervaring dat deze tape
bij lage temperaturen ( 15- 17 °C ) niet goed hecht. Ik ben de hele
tape verschillende malen langs geweest, met de föhn erbij, om hem goed
aan te drukken, maar heb het idee dat de tape over de hele lengte lekte.
Waar
ik de hoop had direct door te kunnen gaan met de voorkant van de romp,
moest ik dus een aantal plekken repareren en het laminaat schuren omdat
de peelply niet overal goed zat. Omdat ik ook nog even moet wachten op
de nieuwe tacky tape ben ik alvast lijnen gaan trekken voor de spanten
die geplaatst moeten worden. Ook hiervoor is de laserwaterpas ideaal.
08 mei
2014
Toen ik
thuis kwam was nét de meivakantie begonnen. Dan kan papa zich
natuurlijk niet direct in de schuur opsluiten. Als gezin zijn we
heerlijk
er een weekje op uit geweest. Daarna bleven er voor mij nog een paar
uurtjes over om aan de boot te werken.
Eerst
ben ik met de boeg bezig
geweest omdat ik niet tevreden was over de vorm. De latten steken vrij
ver uit en om de boeg mooi strak te
maken heb ik aan de onderzijde een dwarslat geschroefd. In het bouwboek
beschrijft Ian al dat de boeg wat hol zal uitvallen. Om de latten hol
te trekken, heb ik een touwtje gespannen naar de bouwfundering. Nadat
ik alles nog een keer gecheckt had, kon ik eindelijk beginnen met het
leggen van het schuim. Het moest eerst weer even wennen, maar ik kon de
draad gelukkig snel weer oppakken. Ik heb dezelfde methode gebruikt als
bij de laatste drijverhelft. De schuimstrippen zijn 30cm breed en
worden met een 10mm rabat gefreesd. Een schuimstrip wordt eerst
voorgebakken tot ongeveer 75°
C in mijn schuimoventje. Bij het aanbrengen lokaal verwarmen met de 3KW
föhn waar nodig. Dit werkt erg mooi en vlot en gaat zelfs wat
makkelijker dan bij de drijvers.
22 apr
2014
Na
thuiskomst kon ik aan de slag met de laatste laminatie aan de beams.
Het deel dat tegen de CMM's aankomt moest nog verstevigd worden. Omdat
de belasting hier hoog is, heb ik dit onder vacuum gedaan. Dit was de
eerste keer dat ik vier zakken tegelijk onder vacuum zette, maar dat
ging zonder problemen. Het was verleidelijk om direct door te gaan met
plamuren en schuren, maar dat kan beter wachten tot komende winter.
De temperatuur gaat omhoog en dat betekent dat ik de partytent kon
inpakken, de bezem door de schuur gehaald moest worden ( hoog nodig) en
de
bouwfundering vrijgemaakt voor de bouw van de hoofdromp. Daar ben ik 2
dagen mee bezig geweest
Omdat ik alleen werk, heb ik wat hulpmiddelen gebruikt om de vormframes
waterpas neer te zetten. In principe worden de frames uitgelijnd op de
lijn die midden op de bouwfundering is gespannen. De breedte van de
vormframes is dan ook niet overal hetzelfde. Omdat ik een laserwaterpas
gebruik, had ik vantevoren de vormframes aangepast, zodat ze aan één
zijde allen dezelfde breedte hebben. Nadat ik de frames allemaal
individueel waterpas had neergezet, heb ik ze met de laser
binnen een milimeter vertikaal uitgericht. Daarna heb ik ze allen in de
lengte uitgericht.
Mijn zoon had een dag vrij van school. Wat is er mooier dan papa mee
helpen met het inelkaar schroeven van de mal? De
romp zal eerst gelamineerd
worden. Voorlopig is het dek nog vrij van
latten, zodat ik overal goed bij
kan.
De
Alkyd verf waar ik vorige update over schreef ( nu in Deel 5 ) beviel
niet goed. Wat rondzoeken op de Yahoo F-boat forums leverde een nieuw
idee op: PU versterkte Acryl verf van trimetal
voor binnen en buiten. Dit is watergedragen en kan veilig in een kleine
ruimte worden verwerkt. Ik heb ook deze verf eerst op wat proefstukjes
uitgeprobeerd en het bevalt heel goed. Het wasbakje kan nu inelkaar
gezet worden.
1 apr
2014
Met het
lamineren van de beamtops
van de voorste beams zijn de grootste klussen aan de beams nu gedaan.
Ik ben best tevreden over het resultaat van de beam tops. Als ik vacuüm
had gebruikt waren de beams vast wel wat lichter geweest. Nu kon ik het
unidirectionele koolstof mooi strak trekken, waardoor alles straks
onder dezelfde spanning staat als de beam belast wordt. Doordat het
koolstof over een gekromd oppervlak gaat, heb je onder vacuüm het
probleem dat in de buitenste lagen de vezels wat losser liggen omdat ze
ingedrukt worden. De krachten worden dan niet mooi verdeeld in het
laminaat. Het effect is lang niet zo extreem als bij het beslag voor de
verstaging ( zie 26 juni 2011, deel 1 ), maar het is er wel, denk ik.
Na het afwerken van de beamtops moest ik ook nog een achterstallige
klus
doen. Het verstevigen van de UFS recess. Dat had ik nog niet gedaan. Er
resteert nu nog één lamineer klus.
Tussendoor heb ik de
keukendelen waar nodig van een glastape voorzien en ben ik begonnen met
plamuren en schuren. Het wasbakje kan pas volledig inelkaar worden
gelijmd als de binnenkant geschilderd is, dus ik moet eerst op zoek
naar verf. Voor de buitenkant van de boot wil ik twee componenten PU
verf gebruiken. Dat is keihard en UV bestendig. Voor de binnenzijde wil
ik een eiglans verf die makkelijker en veiliger aan te brengen is in de
kajuit. Ik test nu een Alkyd urethaan verf uit op een proefstukje. Deze
verf wordt aangeprezen als betonverf, maar hoort ook op andere
ondergronden goed te houden, zonder grondverf. Ik sta open voor
suggesties en ideeën
De Wallas past mooi in de lade. Door de bevestiginggaten over te nemen
kan ik die nu van binnen verstevigen.
15 mrt
2014
Het werd
tijd om weer verder aan de beams te bouwen. Ik moest nog een paar
beslissingen nemen voordat ik verder kon. Het ontwerp vraagt voor de
bovenzijde een vrij grote afronding met een radius van ongeveer 60mm.
Je houdt dan een vrij smal vlak stuk over. Dat vind ik niet echt
mooi en het loopt ook niet lekker. Veel Australische bouwers hebben een
kleinere radius aangehouden
en dat leek mij ook een goed idee. Uiteindelijk ben ik op 45mm
uitgekomen. Een ander punt is de bevestiging voor de trampolines. Ik
had best wel wat van aluminium strips moeten wegfrezen aan de
binnenzijde en was op zoek naar een oplossing. Ik had de ruimte wel
opgevuld met JBweld, maar toch. Uiteindelijk vond ik de oplossing op
pagina waar Ian de voortgang van zijn productie F-22
bijhoudt. Mooie aluminium schroefogen.
Deze zijn ook makkelijk zelf te maken op een draaibank.
Terwijl ik de beams in vorm schuurde kon de freesbank de
vormframes
voor de hoofdromp uitfrezen. Deze zijn nu afgewerkt en waar
nodig
verstevigd. Het is erg verleidelijk om direct met de hoofdromp bezig te
gaan, maar ik wil eerst de beams af hebben.
Ik twijfelde erg of ik vacuüm zou gebruiken voor het lamineren van de
beam tops. Aan de onderzijde had het mij veel gedoe opgeleverd en heb
ik twee keer een hoop koolstof weg moeten schuren. Arno heeft voor zijn F-32 beams de hele beam in
een zak gestopt. Eigenlijk vrij eenvoudig. Even rekenen leverde op dat,
zelfs bij slechts een halve bar onderdruk, de beam met ruim 3000 kg
inelkaar wordt gedrukt. Ik durfde dat toch niet aan, hoewel dat bij
Arno wél goed gegaan is. Uiteindelijk besloten om op normale wijze met
vacuüm te lamineren, met de zak op de beam bevestigd. Toen ik de eerste
beam gelamineerd had, kreeg ik direct problemen met loslatende tacky
tape en heb ik niet eens geprobeerd vacuüm aan te brengen en direct de
zak er weer afgetrokken. Het is dan beter je energie te steken in het
goed afwerken van het laminaat. Hoewel de beams op deze manier wel iets
zwaarder zullen zijn, ben ik wel tevreden met het resultaat. Twee beams
heb ik nu gelamineerd.
Tussendoor heb ik ook de resterende onderdelen voor de keuken inelkaar
gelijmd en ben ik begonnen met het afwerken en verstevigen met
glastapes, waar nodig.
20 feb
2014
Het is
grappig hoe een aantal
kleine klusjes best wel veel tijd kunnen kosten. De lamineertafel
verzagen en verbouwen. Glas, peelply en vacuumfolie
enz. knippen.
Ondertussen ook nog wat voorbereidingen treffen voor het verder
lamineren van de beams. De panelen voor de kastjes en lades waar nodig
wat bijwerken. En dan ben je zo twee dagen verder.
Één lade is
nu verlijmd. De andere drie zijn klaar om verlijmd te worden. Alle
onderdelen passen als puzzelstukjes in elkaar. Als laatste heb ik de
kuipvloer gelamineerd, inclusief verstevigingen. Hij past net op de
tafel. En zo kwam er een einde aan de drie bouwdagen van deze vrije
periode.
7 feb
2014
Toen ik
door het bouwboek
bladerde om te kijken of ik nog versterkingen moet inlamineren in de
kuipvloer ( ja, dat moet ), zag ik dat ik ook nog een paar onderdelen
moest lamineren voor de uitsparing voor de voorste beams. Ian had deze
niet
in CAD aangeleverd, dus dat moest ik zelf tekenen. Ook hier heb ik zo
veel mogelijk al verstevigingen ingelamineerd. Door deze extra
panelen had ik net tijd te kort om ook de kuipvloer te lamineren. Die
moet dus nog en daarvoor moet ik ook nog de lamineertafel verbouwen,
want hij past niet. Wel heb ik alle panelen nu uitgefreesd. De enige
panelen die ik niet gemaakt heb, zijn de zittingen. Zitpositie en
hoogte van de rugleuning moeten in de praktijk uitgetest
worden
als de romp klaar is, dus dat laat ik voorlopig even zitten.
Ondertussen ben ik ook begonnen aan wat
kleine klusjes voor het keukentje. Voor de koolstof wasbak had ik al
eerder een mal gemaakt. Deze heb ik op een vlakke plaat gezet. Met
epoxy en microballoons een mooie radius geplamuurd en na uitharden 3 x
in de was gezet. Dat was blijkbaar niet genoeg, want ik kreeg de wasbak
niet goed los, en ben wel een uur bezig geweest om dat voorelkaar te
krijgen. Een deel van het
plamuur zit nog aan de wasbak. Dat moet dus weggeschuurd worden.
Jammer, want ik had 'm graag in de blanke lak gezet. Dat lijkt me
nu
niet haalbaar, ook omdat er bij de rand een paar kleine beschadigingen
zijn gekomen.
Ik had geen idee hoeveel koolstof ik zou moeten
gebruiken. Uiteindelijk heb ik besloten om 3 lagen 200 grams koolstof
te gebruiken, met een paar dunne strips schuim tussen de tweede en
derde laag, om de stijfheid te verhogen. Het uiteindelijke resultaat is
zeer stijf en weegt ( met het peelply er nog op ) 440 gram. Niet
slecht. Een RVS wasbakje weegt meer dan een kilo.
22 jan
2014
Dankzij
een andere F-85SR bouwer heb ik ook connectors gevonden voor plekken
waar vocht een probleem kan zijn: weather pack connectors.
In
de afgelopen week heb ik 4 panelen kunnen lamineren. Het extra werk dat
ik doe kost meer tijd, maar ik hoop dat ik daar later voordeel van heb.
Voor de kastjes en de keuken gebruik ik PVC schuim dat ik nog had
liggen. Toen ik daar gaatjes in probeerde te slaan met mijn
'spijkerbed' brak dit in stukken uiteen. Dat bewijst wel dat Corecell
véél taaier is. PVC is goedkoper en ook iets lichter, hoewel
ik
het idee heb dat het ook meer epoxy opneemt. Dat verschil is dus
verwaarloosbaar. Ik moest dus weer handmatig gaatjes boren. Met 2
panelen opelkaar gaat dat toch nog redelijk snel. Om de binnenkant van
de kastjes niet af te hoeven werken had ik een wit kleurmiddel aan de
epoxy toegevoegd. Het spul maakt de epoxy dikker, waardoor je meer
nodig hebt bij het lamineren. Het vacuüm heeft minder vat op de dikke
epoxy waardoor er meer achterblijft en het paneel iets zwaarder wordt.
Op zich geen probleem als je het paneel daarna niet hoeft te
schilderen. Maar dat is niet zo. Het groen van het schuim schijnt er
gewoon doorheen.
Al het schuim voor de panelen is nu gefreesd of
gesneden. De kuipvloer is te groot om op de freesbank te maken. Daar
heb ik een mal voor gemaakt. Met een zigzag patroon passen de delen
goed opelkaar. Ondertussen ben ik ook begonnen om de stapel uitgeharde
panelen te verwerken met de freesbank. Dat gaat lekker snel!
1 jan
2014
Het was
heerlijk om thuis te zijn
met kerst én de jaarwisseling. Meestal ben ik deels van huis voor mijn
werk. Omdat het hele gezin vakantie had heb ik niet veel kunnen werken
aan mijn boot. Het was wel leuk om samen met mijn kinderen wat te doen.
Gelukkig
was de router weer gerepareerd en kon die z'n werk weer doen. Als
eerste het minitafeltje uitgefreest. Het resultaat heeft maar minimale
afwerking nodig. Verder heb ik wat werk kunnen doen aan een aantal
panelen. Eerst laat ik de router met een stift uittekenen hoe het
paneel eruit gaat zien. Dan plaats ik waar nodig stukken HD schuim en
schuur ik het schuim weg waar later getaped gaat worden. Daarna
lamineren onder vacuüm. Op deze manier probeer ik alle vlakke panelen
en spanten voor de hoofdromp nu al te maken.
Ondertussen
ben ik nog steeds bezig met de voorbereidingen voor het electrische
systeem. Ik kwam er achter dat stekkers voor boten behoorlijk prijzig
zijn. Voor de modelbouw zijn ook goede stekkers ontwikkeld. Verguld,
stevig en een stuk goedkoper bij hobbyking.
De grote stekkers kunnen 90 Ampère aan. Ruim voldoende voor mijn
systeempje. Gesoldeerde verbindingen kunnen echter eerder kapot gaan
dan klemfittingen die vaak de voorkeur hebben. Om dat te voorkomen ga
ik de verbinding
isoleren en verstevigen met Instamorph. Een alternatief is
smeltlijm.
|
|
|